mandag den 12. maj 2014

Evaluering i samfundsfag

Vi har i dag haft om evaluering af/i samfundsfag.

To overordnede evalueringsformer
  • Summativ evaluering
    • Resultatorienteret, fokus på elevbedømmelse
  • Formativ evaluering
    • Procesorienteret, fokus på læring og pædagogisk udvikling


Evaluering som "tamt" og "vildt" problem
Evalueringskriterier
  • Undervisningen skal evalueres på dens evne til at indgå i et samspil med elevernes læreprocesser.
  • Elevernes handlinger (mundtlige, skriftlige og kropslige udsagn) kan analyseres gennem følgende kriterier:
  • Videnskriteriet
    • Undervisningen skal ramme elevens zone for usikker viden

  • Oplevelse af faglig udfordring
    • Eleven skal møde et fagligt niveau, der muliggør udvikling og succes

  • Spor af undervisningen i elevernes handlinger
    • Eleven anvender (i udsagn, skriftlige produkter etc.) faglige begreber og tilgange

  • Deltagelse i ligeværdig dialog med læreren
    • Eleven kan indgå i faglig samtale med læreren
      • A) eleven inddrager lærerens faglige udfordring i sin respons
      • B) eleven a)+ stiller læreren en relevant faglig udfordring i sin respons

  • Refleksioner hos lærer og elever
    • Eleven deltager reflekteret i undervisningen mens den pågår (r-i-a) eller efter undervisningen (r-o-a).

Samfundsfags to opgaver
  • Samfundsfaglige viden og færdigheder
    • Teorier, fagbegreber, metoder, modeller

  • Demokratisk- og politiskdannelse
    • Kritisk sans, deltagelse, stillingtagen, aktiv handlen

  • Disse to opgaver kombineres og bliver til fagets formål à samfundsbevidste kompetente og demokratiske borgere.

Vedrørende demokratisk og politisk dannelse
  • Konflikt
    • En kerne i demokratisk orientering

  • Problemorientering
    • Samfundsrelateret, fremmer selvstændighed, undren og nysgerrighed, eksemplarisk

  • Elevorientering
    • Medbestemmelse, skaber relevans

  • Induktion (som pædagogisk princip)
    • Elevens hverdagsforståelse kvalificeres, fremmer deltagelse

  • Tematik
    • Giver overblik, metodiske færdigheder til at forstå samfund

  • Aktualitet
    • Skaber umiddelbar overforbarhed

Didaktisk handleteori
  • Evaluering er altid evaluering af det konkrete
    • En særlig/bestemt elevgruppe
    • Ikke evaluering, der kun henviser til planer eller fællesmål
    • Ikke evaluering, der kun henviser til læringsteori.

En række forslag på den didaktiske handleteori






Refleksionsrum i undervisning som evalueringsmetode
  • Udgøre rammen for undervisningen
  • Sikre elev-lærer dialog
  • Tvinge eleverne til at lytte til hinanden
  • Fungere som oplæg til efterfølgende diskussion
  • Skabe fokus på den enkelte elevs viden og kunnen
  • Skabe fælles grundlag for refleksioner (r-i-a & r-o-a)
  • Elevens manglende viden og kunne kan ikke ignoreres af læreren
  • Eleverne kan genkende at mangle viden og kundskaber gennem den enkelte elev

At samtale
  • Autentiske spørgsmål
  • Optag (af det eleven siger)
  • Optag og høj værdisætning
  • Faglig udfordring (eleven har taleretten)
  • Platformbygning (læreren understøtter fagligt gennem samtalen)

Opgave
  • Kom med 2-3 (tænkte) eksempler på evaluering i samfundsfag, hvor handlingsteorien sættes i spil.
  • Jeres eksempler skal følge formen s. 173-175.
Vi tager udgangspunkt i undervisningsforløbet "sociologi", vi lavede i forbindelse med modulafslutning 2.
"”Den varme stol”, en elev eller gruppe bliver udspurgt om emnet, foran hele klassen. Klassen skal være med til at stille spørgsmål – evt. også til læreren."


En summativ evaluering => resultatorienteret, fokus på elevbedømmelse
Evalueringsmetoden passer dog ikke, da vi har tænkt at inkludere alle eleverne, med én elev i fokus af gangen.

Vi tager her udgangspunkt i samtalerum 1
En anden måde at evaluere undervisningsforløbet på:
Formativ evaluerng => provessorienteret, fokus på læring og pædagogisk udvikling
Udvikler elverne til at kunne være deltagende i en demokratisk debat.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar