Om læremiddelanalyse
- I princippet kan alt gennem en didaktisering gøres til et læremiddel.
- Typer af læremidler:
- Semantiske.
- Didaktiske.
- Funktionelle.
- Didaktiske læremidler har som opgave at rekontekstualisere ekspertviden og basisfaglig viden til skolefaglig viden (viden der kan understøtte elevernes læringsproces)
- Didaktiske læremidler er strukturelt forankret. Herskende grundtanker og værdisæt kan genfindes. Ligeledes er der normative og politiserende elementer, der fremstilles som stående udenfor diskussion. (jævnfør begreberne ”tolerance/intolerance” i modellen over ny værdi-politik i ”Demokrati, magt og politik i Danmark”)
- Mål: hvad kan ses som centrale mål med en undervisning i EU. Her tænkes der både i dannelsesmål og mere specifikke samfundsfaglige videns- og færdighedsmål? Se formål og slutmål/trinmål i faghæfte 5, Fælles mål og læringsmål udtrykt i ”lærerens bog”.
Dannelsesmål: Danne eleverne
til demokratiske medborgere
Samfundsfaglige mål:
Trinmål: give eksempler på demokratiske og ikke-demokratiske
styreformer og aktionsformer.
Trinmål: Gør rede for de centrale politiske institutioner i EU og
diskuter samspillet mellem de politiske beslutningsprocesser i DK og EU.
Trinmål: Gør rede for de forskellige former for magt og ressourcer,
og giv eksempler på hvordan de har betydning for borgernes mulighed for
politisk deltagelse og hvordan de kan have indflydelse på politiske
beslutningsprocesser, lokalt, nationalt og globalt.
(Trinmål: Giv eksempler på internationale organisationer og aftaler
som DK deltager i og diskuter FN og NATOs betydning for konflikt og samarbejde
på globalt plan.)
Trinmål: Giv eksempler på politiske partier, interesseorganisationer
og græsrodsbevægelser og anvende tilgængelige informationsbaser til at belyse
sådanne organisationers synspunkter og interesser.
Slutmål: Redegør for hovedtræk i det danske politiske system og dets
historie, for parlamentarisme og for sammenspillet mellem de politiske
beslutningsprocesser i EU og DK.
Slutmål: Gør rede for de forskellige former for magt og ressourcer,
og giv eksempler på hvordan de har betydning for mulighed for politisk
deltagelse og hvordan de kan have indflydelse på politiske
beslutningsprocesser, lokalt, nationalt og globalt.
Slutmål: Se sammenhænge mellem politiske synspunkter og økonomiske,
sociale og kulturelle placeringer og interesser.
Slutmål: Reflekter over DK's deltagelse i det europæiske samarbejde
i EU i et demokratisk perspektiv.
Slutmål: Reflekter over mediernes rolle som selvstændigt udtryk i
den politiske proces.
Lærerens bog (del 1) læner sig meget op af slutmålene for faget.
Lærerens bog (del 2) handler meget om EU på lokalt/nationalt plan,
fx EU's påvirkning på DK.
- Brug de læremiddelanalytiske grundspørgsmål i figur 4.2. s. 62 i Hansen & Skovmand på jeres analyse af ”Samfundsfag 9”(kapitlet ”Hvad er EU” & ”Danmark i EU”). I må gerne sætte fokus på en særlig del eller (meget gerne) gå igennem hele skemaet. Se også Hansen & Skovmand s. 88-89 til inspiration, hvor skemaet er anvendt på ”Forskerland”.
"Hvad er EU" teksten
virker fornuftigt opstillet. Overskrifterne er fornuftige, og det vigtige er
fremhævet med fed. Punktopstillet på en god måde, slutter af med en aktivitet
over det man lige har læst - noter. Let læselig. Learning by doing.
Indhold/tilgængelighed og aktivitet/tilgængelighed er godt og der er en
mening med aktiviteten.
(Indhold/progression er også
godt, hvordan mærker man det i hverdagen - får man ud af at læse den. Det er
også relevant om 10 år.
Aktivitet/progression)
Aktivitet/differentiering og
Indhold/differentiering kan godt differenteres - der er noget for
hurtiglæsere, skimmere, der er Billeder.
Men har du ikke forstået teksten, er aktiviteten meget svær.
"EU i Danmark"
teksten er sværere at læse, og afsnittene er længere. Illustrationerne er ikke
ligeså relevante til teksten, som de var i den anden tekst. Slutter af med
mundtlig gruppeopgave, og fælles diskussion. Mangler punktform afsnit over de
vigtigste ting (kun ved de 4 danske forbehold på s. 116).
Indhold/tilgængelighed og aktivitet/tilgængelighed er godt, og mening
med aktiviteten.
Indhold/progression og
aktivitet/progression
Aktivitet/differentiering og
Indhold/differentiering - teksten bliver rigtig svær for svage læsere,
og aktiviteten bliver svær hvis eleverne ikke allerede har lært at argumentere
og debattere. Man er nødt til specialundervisning, hvis man vil have fagligt
svage elever med.
Begge tekster slutter af med spørgsmål til kapitlet => godt
- Vurder i hvilket omfang ”Samfundsfag 9” kan lede mod målet (som I selv skitserede ovenfor)
Oplysning om EU er godt opfyldt, bogen er god til at forklare og
gode punkter.
Opfylder slutmålene - hovedtræk, historie, DK's deltagelse i EU osv.
Opfylder målene omkring EU.
- Fremlæg kort for opponent-gruppe.
Vedrørende læremiddelanalyse
- Overordnet set om didaktiske positioner og kriterier for valg af indhold.
- Basisfagsdidaktik
- Samfundsfagets opbygning og indhold danner i sig selv grundlag for didaktikken. (grundbog styrende)
- Etnodidaktik
- Undervisningen og didaktikken har elevernes hverdagsforståelse som omdrejningspunkt. (grundbog ikke styrende/supplerende)
- Udfordringsdidaktik
- Undervisningen skal kvalificere eleverne til kritisk refleksion over samfundsvilkår og handlekompetence til at påvirke/ændre disse vilkår. (grundbog ikke styrende/skal udsættes for kritik)
- Afhænger af forståelsen af målet (dannelsesmål og videns- og færdighedsmål).
- En fast referenceramme: fælles mål, men…
- I tolker/vurderer
- Ifht. fagsyn
- Ifht. elevsammensætning/forudsætninger
- Ifht. rammefaktorer
- Ifht. arbejdsformer/pæd. tilgange (deduktiv/induktiv)
- Deduktion (fra det ”fjerne” til det ”nære”)
- Fordele: lærerstyret, ”kommer omkring stoffet”, (fag)fagligt
- Ulemper: for abstrakt, ikke umiddelbart elev-relevant.
- Induktion (fra det ”nære” til det ”fjerne”)
- Fordele: elev-relevant, engagerende
- Ulemper: lav faglighed (viden), (mulig) lav overførbarhed
- Centralt bliver det, at undervisningen skaber kobling.
At tænke læremiddelanalyse ind i
didaktiske overvejelser.
Bidrager
læremidlet til at må målet?
Vedr.
deduktion vs. induktion
Fra Fælles mål, faghæfte 5: “Undervisningen skal bidrage til, at
eleverne forstår sig selv og andre som en del af samfundet, som de både
påvirker og påvirkes af, og at de forstår hverdagslivet i et samfundsmæssigt
og historisk perspektiv.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar