Dagen i dag er gået med snak og diskussioner om demokrati-idealer, politik og magt.
- ”af folket”: hvem er det?
- Rettigheder (juridisk status)+
- Identitet (følelse)+
- Deltagelse= Medborgerskab
- ”ved folket”: hvordan virker det? (procedure)
- Direkte demokrati (ja/nej)
- Indirekte/repræsentativt demokrati
- ”for folket”: hvad omhandler det?
- Politikkens genstandsfelt er ”det offentlige”
Demokrati
Af folket: Medborger
Ved folket: Procedurer
Til/For folket: Politik
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati
Politik -
aggregere/skærpe interesser
Gruppe
8.
Diskuter
i grupperne fordele og ulemper ved de forskellige demokrati-idealer.
Case: Den gode skole
ud fra demokratidealerne
Konkurrencedemokrati
- Fordele: Folketingsvalg + Kommunalvalg -> lidt deltagelse, tid til meget andet, kan altid stemme på nogle andre næste gang
- Ulemper: Folketingsvalg + Kommunalvalg -> lidt deltagelse, ikke særlig meget involvering, hvis politikerne ikke lever op til forventningerne
Forbrugerdemokrati
- Fordele: Frit skolevalg, hvis man synes en anden skole er bedre kan man vælge den
- Ulemper: Frit skolevalg, penge til privatskole, dårligt for de enkelte skoler hvis alle de "kloge" elever går på én skole => ulighed i samfundet
Deliberativt
demokrati STADIG REPRÆSENTIVT
- Fordele: Alle har indflydelse -> alle skal have mulighed for at komme til orde, ikke nødvendigvis flertal fra starten af, men via diskussion kan man stadig komme til enighed, kompromis
- Ulemper: Det er en langvarig proces, ikke en selvfølge at alle er åbne overfor hinandens argumenter
Deltagerdemokrati
- Fordele: Masser af plads til at involvere sig, hvis man vil have indflydelse, kan man godt få det, flertal, kompromis
- Ulemper: Langvarig proces, flertal -> mangler diskussion (Hal Koch)
Demokrati som
styreform eller som livsform?
Diskuter i studiegrupperne skolens formålsparagraf §1 stk. 3 set i
lyset af hhv. Koch og Ross:
Stk.
3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder
og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor
være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Alf Ross:
"Sammenfattende kan det repræsentative demokratis ideologi
måske udtrykkes således: Mennesket er ikke overvejende et fornuftsvæsen. Den
store mængde er overvejende træg og konservativ, behersket af fordomme og
traditioner, mistroisk mod alt nyt. Folket behøver ledere. Tanken om den
enkeltes selvstyre og ansvar bør forbindes med tanken om ledelse i tillid.
Sideordnet med trangen til selvstændighed ligger hos mennesket trangen til
tillidsfuld tiltro, til ledelse af dem, der er klogere og mere indsigtsfulde
end en selv. Medens det direkte demokrati alene bygger på
selvstændighedstrangen og diktaturet alene på behovet for ledelse, forenes de
to tendenser på harmonisk måde i det repræsentative demokrati: Ledelsen står
under folkets kontrol og er betinget af, at den fortsat formår at beholde
folkets tillid på grundlag af fri kritik og meningstilkendegivelse".
Mennesket
er ikke overvejende et fornuftsvæsen. Har brug for ledere og tillid til disse.
Konkurrencedemokrati
-> vælge ledere (repræsentanter) Medansvar, rettigheder og pligter =>
folkevalg
Hal
Koch:
"I det store og hele findes der kun to
veje til at finde denne løsning [på konflikten mellem forskellige interesser]:
Man kan slås sig til rette, hvilket vil sige, at det bliver den stærkeres
vilje, som råder; således går det til i junglen; ofte er det imidlertid
vanskeligt at se forskel på menneskers og jungledyrs optræden. Man kan tale sig
til rette, hvilket vil sige, at man gennem en samtale mellem de stridende
parter søger at få sagen alsidigt belyst, og at de samtalende parter virkelig
bestræber sig for - det må ikke glemmes - gennem samtalen at nå til en
rigtigere og rimeligere forståelse af konfliktens problem. Dette er demokrati.
Det er samtalen (dialogen) og dens gensidige forståelse og respekt, som er
demokratiets væsen. Hvor dette glipper, vil man uvægerligt falde tilbage til
magtkampen. Således forstået er demokratiet noget langt mere omfattende end en
bestemt samfundsmæssig styreform"
Dialogen
og den gensidige forståelse og respekt er demokratiets væsen. Medansvar,
rettigheder og pligter -> lytte til andre og gå på kompromis. Åndsfrihed og
ligeværd -> alle har lige ret til at
ytre deres tanker og har ret til forståelse og respekt. Deliberativt + Deltager
demokrati. Skaber demokrater gennem diskussion
Magt
Magt
som ressource
|
Ressourcestærke
aktører har større magt end mindre ressourcestærke. Magtressourcer kan være
materielle (eksempelvis penge), positionelle (eksempelvis en topstilling),
sociale (eksempelvis et godt netværk) eller psykiske/kommunikative
(eksempelvis karisma)
|
Magt som
relation
|
Magt udøves som en
relation mellem aktører
A får B til at
gøre noget, som B ellers ikke ville have gjort
B indretter sig
efter A, fordi A har mulighed for at sanktionere B's adfærd
|
Strukturel
magt
|
Magt udøves, uden
at nogen aktører behøver at handle
Aktører er bærere
af bestemte, socialt skabte forestillinger (diskurser)
Aktører påvirkes
af socialt skabte institutioner
|
Politik
David Easton: "Den autoritative fordeling
af værdier med gyldighed for et samfund"
Fokus:
Autoritativ
Har
en autoritet bag sig - både til at føre noget ud i livet, og dem det bliver
gjort overfor.
Magtelement.
Har
en magt til at gøre noget overfor nogen, og de kan se, at man har den magt.
Fokus:
værdier med gyldighed
Fx
materielle værdier -> skat
Fx
værdipolitik, holdningsværdier -> Italesætte ting, fx homoseksuelle ægteskab
Fokus:
samfund
Hvad
det retter sig mod er offentligt, ikke "bare" familien eller klubben
Ingen kommentarer:
Send en kommentar