mandag den 16. september 2013

Skoleklassen som demokratisk lærested

I dag har vi snakket lidt om ideologier, meget om liberalt og republikansk demokrati, og defineret forskellige begreber. Vi skulle arbejde lidt i grupperne, med nogle små opgaver til dagens emne, og dagens tekst. Vi havde hjemme læst artiklen: "Danskerne vælger parti efter værdierne", samt analysen "Den vordende demokrat", og desuden havde vi set foredraget "Det demokratiske klasseværelse og lærerautoriteten" med professor Niels Egelund.


Opgave til artiklen "Danskerne vælger parti efter værdierne 

  • Diskutér med inddragelse af modellen for den værdipolitiske skala og artiklen "Danskerne vælger parti efter værdierne", hvilken rolle værdipolitisk spiller i dansk politik.
Det betyder stadig en del, hvis vælgere står mellem to partier, bruger de værdipolitikken til at træffe valget.
Værdipolitik er en stadig en vigtig debat for DF, som i øvrigt ligger helt nede ved tradition i den værdipolitiske skala.
DF - traditionelle værdier fx mor-far-børn ægteskaber osv.
Radikale Venstre - moderne værdier fx mænd på barsel, homovielser, mere EU osv.

Vi diskuterede videre ved tavlen.

 




Opgave til analysen "Den vordende demokrat"

  • Diskuter begreberne ”frihed”, ”lighed” og ”fællesskab” ud fra hhv. et liberalt og et republikansk perspektiv. Inddrag herunder begreberne ”positiv” og ”negativ” frihed.

Liberalt demokrati
Republikansk demokrati
Frihed
  1. Negativt frihedsbegreb, fordi der ikke er så meget magt at have frihed fra.

  2. Frihed fra tvang.

  3. Personlige friheder og rettigheder.
  1. Positivt frihedsbegreb, fordi der er meget magt at have frihed fra.

  2. Frihed til medbestemmelse af rammerne for selvudfoldelse.

  3. Frihed er ikke bare friheden fra udefrakommende kræfters begrænsninger, men også en frihed til at udøve sin vilje og agere politisk, dvs. at regulere og styre for det fælles bedste.
Lighed
  1. Man må stole på individets kapacitet til at varetage sine interesser bedst muligt, frem for at lade dem være medieret af en ekstern institution => ethvert individ for sig selv - ikke lighed => ikke lige mulighed

  1. Det fordrer også, at fællesskabet får lov „at tage del i den enkelte borger“, idet fællesskabets problemer og værdier også delvist er den enkeltes => alle er lige og har lige ret til hjælp/skal hjælpe.

  2. Politisk lighed i form af fællesskabet (s. 38)
Fællesskab
  1. I den liberale tradition er det således essentielt, at individet besidder frihedsrettigheder, da disse forhindrer fællesskabet i at gribe ind i den personlige autonomi.
  1. Sociale og politiske fællesskaber.

  2. Individernes fællesskab.

  3. Det fælles bedste.

Positiv og negativ frihed: positivt = der er der. Negativt = ikke så meget


Mobning.

Svært at indrømme, at der er mobning i klassen? Både svært at indrømme man bliver mobbet, man mobber, eller at man ser på - muligvis fordi man ikke tør gøre noget ved det?

Spændende idé - rundkreds, ord i kuvert, så skal én trække og læse ordet op - så skal der diskuteres.

Demokratierfaring - arbejde med foredraget "Det demokratiske klasseværelse og lærerautoritet"
Demokratierfaring gennem Cooperative Learning?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar