I dag har vi snakket lidt om ideologier, meget om liberalt og republikansk demokrati, og defineret forskellige begreber. Vi skulle arbejde lidt i grupperne, med nogle små opgaver til dagens emne, og dagens tekst. Vi havde hjemme læst artiklen: "Danskerne vælger parti efter værdierne", samt analysen "Den vordende demokrat", og desuden havde vi set foredraget "Det demokratiske klasseværelse og lærerautoriteten" med professor Niels Egelund.
Opgave til artiklen "Danskerne vælger parti efter værdierne 
- Diskutér
     med inddragelse af modellen for den værdipolitiske skala og artiklen
     "Danskerne vælger parti efter værdierne", hvilken rolle
     værdipolitisk spiller i dansk politik. 
Det betyder stadig en del, hvis vælgere står mellem to partier,
bruger de værdipolitikken til at træffe valget. 
Værdipolitik er en stadig en vigtig debat for DF, som i øvrigt
ligger helt nede ved tradition i den værdipolitiske skala. 
DF - traditionelle værdier fx mor-far-børn ægteskaber osv.
Radikale Venstre - moderne værdier fx mænd på barsel, homovielser,
mere EU osv.
Vi diskuterede videre ved tavlen.
Opgave til analysen "Den vordende demokrat"
- Diskuter
     begreberne ”frihed”, ”lighed” og ”fællesskab” ud fra hhv. et liberalt og
     et republikansk perspektiv. Inddrag herunder begreberne ”positiv” og
     ”negativ” frihed.
 
  | 
 | 
Liberalt demokrati | 
Republikansk demokrati | 
  | 
Frihed | 
Negativt frihedsbegreb, fordi der
       ikke er så meget magt at have frihed fra. 
 Frihed
       fra tvang.
 Personlige
       friheder og rettigheder. | 
Positivt frihedsbegreb, fordi der
       er meget magt at have frihed fra. 
 Frihed
       til medbestemmelse af rammerne for selvudfoldelse.
 Frihed
       er ikke bare friheden fra udefrakommende kræfters begrænsninger, men
       også en frihed til at udøve sin vilje og agere politisk, dvs. at
       regulere og styre for det fælles bedste. | 
  | 
Lighed | 
Man må stole på individets
       kapacitet til at varetage sine interesser bedst muligt, frem for at lade
       dem være medieret af en ekstern institution => ethvert individ for
       sig selv - ikke lighed => ikke lige mulighed
 | 
Det fordrer også, at fællesskabet
       får lov „at tage del i den enkelte borger“, idet fællesskabets problemer
       og værdier også delvist er den enkeltes => alle er lige og har lige
       ret til hjælp/skal hjælpe.
 Politisk
       lighed i form af fællesskabet (s. 38) | 
  | 
Fællesskab | 
I den liberale tradition er det
       således essentielt, at individet besidder frihedsrettigheder, da disse
       forhindrer fællesskabet i at gribe ind i den personlige autonomi. | 
Sociale og politiske fællesskaber.
 Individernes
       fællesskab.
 Det fælles bedste. | 
 
Positiv og negativ frihed: positivt = der er der. Negativt = ikke
så meget
Mobning.
Svært at
indrømme, at der er mobning i klassen? Både svært at indrømme man bliver mobbet, man mobber, eller at man ser på
- muligvis fordi man ikke tør gøre noget
ved det?
Spændende
idé - rundkreds, ord i kuvert, så skal én trække og læse ordet op - så skal der
diskuteres.
Demokratierfaring - 
arbejde med foredraget "Det demokratiske klasseværelse og lærerautoritet"
Demokratierfaring gennem Cooperative Learning? 
Ingen kommentarer:
Send en kommentar