torsdag den 5. september 2013

Første dag med samfundsfag

Reflektioner fra første dag...

Hvorfor har jeg valgt samfundsfag?
Jeg har altid fundet samfundsfag interessant, både i skolesammenhæng og i fritiden, og på gymnasiet valgte jeg det på A-niveau. Jeg havde en meget inspirerende lærer, som kun har holdt gang i min samfundsfags-gnist, og givet mig endnu mere lyst til at beskæftige mig med faget. Samfundsfag er så vigtigt et fag i dagens Danmark, da de unge har brug for oplysning om demokratiet for at kunne være med til at bibeholde, vedligeholde og viderearbejde på det. De skal lære hvor vigtigt det er at tage stilling til tingene, og engagere sig i samfundet for at kunne være en del af demokratiet i Danmark, og af samfundet på et mere internationalt plan.

Er jeg blevet motiveret i dag?
Introduktionen til faget var meget fyldestgørende. Ærligt, det var lidt tungt stof at starte med efter en lang ferie, men helt sikker nødvendigt med en så dybdegående introduktion, når vi skal have faget i så lang tid, og senere skal ud at undervise i det. Jeg er, til dels, blevet motiveret, ligeså meget af tanken om at komme i gang, som af underviserens detaljerede introduktion.

Når jeg ser mig selv som lærer...
Samfundsfag er, som nævnt, et super vigtigt element i den danske folkeskole, da vi skal oplyse og motivere eleverne til at deltage og tage stilling til samfundet uden for skolen. Samfundsfag, og herunder demokrati, politik og lignende, er interesser jeg brænder for, og jeg kan godt se mig selv undervise i faget, som en engageret lærer. Personligt synes jeg nemlig, at det er meget vigtigt, at eleverne får en interesse for samfundet, så de kan få en lyst til at arbejde på at opretholde og videreudvikle det danske samfund, som voksne medborgere i Danmark.

Den lille øvelse i gruppen...

Hvorfor samfundsfag?
Interesse for politik og sociologi
Videregive interesse til elever
Samfundsfag en vigtig del af private og officielle liv
Vigtigt at danne børn til samfundet
Unge har for lidt viden og interesse for at være aktive samfundsborgere

Skolens og samfundsfagets forpligtigelse på demokratiske dannelse. Hvorfor får denne del en så central placering? Ligger der bestemte værdi- og samfundsforståelser i fremhævelsen af den demokratiske dannelse?
Skolens pligt at give eleverne byggesten til at kunne begå sig i samfundet udenfor skolen
Danne eleverne til at blive aktive medborgere i den danske demokrati
Den skjulte dagsorden
Demokrati i Danmark - de nye generationer skal være med til at bibeholde, vedligeholde og viderebygge på vores demokratiske samfund

Ingen kommentarer:

Send en kommentar