- Et lovkrav om en projektopgave i 9. klasse.
- Hvorfor projektarbejde?
- Styrker elevernes ansvarsfølelse
- Fremmer elevernes selvstændighed
- Fremmer elevernes nysgerrighed
- Træner eleverne i at undersøge verden/samfundet
- Styrker elevernes evner til at se sammenhænge
- Skaber grundlag for videre tænkning og refleksion
Principper
- Problemorientering
- Stille spørgsmål, verden ”er ikke bare”
- Produktorientering
- At noget tager form, at udvikle og fremstille
- Fællesstyring (elever i samspil med lærerne)
- Dialogisk, demokratisk
- (tvær)faglighed
- Verden er ikke opdelt i fag, der er forskellige fagsyn
- Et eksemplarisk indholdsvalg
- Giver grundlag for ny erkendelse. Rækker ud over sig selv.
Forløb i faser
- Introduktionsfase
- Fælles på baggrund af allerede gennemgået stof (deduktion)
- Individuelt på baggrund af elevernes umiddelbare forforståelse/viden (induktion)
- En fase med fælles indkredsning og valg af indhold
- At gå fra et emne -> til problemfelt (problemstilling)-> problemformulering
- Typer af problemfelter:
- Anomali (det burde da…)
- Et paradoks (hvorfor nu når?)
- Kritisk problematisering
- Formulering af enkle problemformuleringer
- Taksonomiske niveauer:
- Beskrivende (hvad)
- Forklarende/analyserende (hvorfor)
- Vurderende (hvordan)
- Planlægning af hvordan man skal blive klogere på, undersøge m.v. de formulerede problemstillinger med aktiv lærervejledning
- Samfundsfaglig metode.
- Afprøve teorier på virkeligheden
- Sammenligne (komparativ analyse)
- Finde empirisk materiale
- Udarbejde egen empiri (interview, spørgeskema etc.)
- En kombination af ovenstående
- Planlægning af fremlæggelsesfasen
- Udarbejde disposition, metode, afsnit, konklusion.
- Fremlæggelser med spørgsmål, kritik og evaluering
- Mange forskellige fremlæggelsesformer
- Teknikken kan tage overhånd
- Sammenfatning og status vedr. opnået indsigt
- Er der skabt sammenhænge?
- Afsluttende evaluering
- Er forløbet eksemplarisk?
- Eleven bedømmes på:
- Fagligt indhold
- Arbejdsprocessen
- Produktet
- Fremlæggelse og formidling
Opgave
Forestil Jer: en almindelig
9. klasse, projektuge (2x5 lektioner), kun samfundsfag (ikke tværfagligt). I har arbejdet med grundbogsstof i sociologi (se f.eks. http://www.syntetisktale.dk/pdf/samfundsfag_8.pdf 1. del “Individ og fællesskab”)
Til besvarelse se også:
Fælles
mål faghæfte 5, s. 29-32. http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Fakta-om-folkeskolen/Projektopgaver/Ofte-stillede-spoerrgsmaal-og-svar
Opgave
- At igangsætte projektarbejdet.
- Hvordan skabes nysgerrigheden? (indtænk evt. begrebet ”sociologisk fantasi”)
- Hvordan skal emnerne findes, så eleverne får indflydelse samtidig med, at fagligheden sikres?
- Hvad vil I have fokus på, når I støtter eleverne i at udarbejde problemformuleringer?
- Hvordan vil I sikre, at arbejdet bliver eksemplarisk? Altså at det har en overførbar værdi.
- Hvordan vil I vejlede eleverne ifbm. deres produkt(-fremstillinger/fremlæggelser)?
- Hvordan vil I bedømme eleverne? Hvad vil I lægge vægt på?
Problemformulering -
to formål
- A) Hvad interesserer/undrer
dig?
- B) Problemformulering skal være styrende for opgaven
Kvantitative og
kvalitative metoder
Kvantitative metoder
|
Kvalitative metoder
|
Skaber
kvantitative “hård” data
|
Skaber kvalitative
“blød” data
|
Brug af
traditionel naturvidenskabelig
metode
(positivisme)
|
Afvisning af
traditionel
naturvidenskabelig
metode, derimod betoning af fortolkning (hermeneutik)
|
Fokus på
objektivitet, “den neutrale & værdifrie forsker”
|
Fokus på
subjektivitet, “den deltagende forsker”
|
Finde
videnskabelige ”love”
|
Finde kulturelle
mønstre
|
Informationen via
tal og brug af statistik
som dokumentation
|
Information via
betydning/tolkning af noget og brug af citater som dokumentation
|
Fokus på at
bestemme årsag-virkning, at
kunne forudsige og
generalisere
|
Fokus på den
enkeltes opfattelse af
sammenhænge, det
unikke.
|
Dataindsamling -
spørgeteknikker
Kvantitative
spørgeteknikker
|
Kvalitative
spørgeteknikker
|
Spørgeskema
(telefonisk, pr. brev el. email)
|
Personligt
interview, fokusgrupper
|
Distance
|
Dialog,
ansigt-til-ansigt
|
Standardiseret
(formulering & rækkefølge ligger fast)
|
Ikke-standardiseret
(formulering & rækkefølge ligger ikke fast)
|
Struktureret
(rækkefølge ligger fast)
|
Ustruktureret
(rækkefølge ligger ikke fast)
|
Lukkede spørgsmål
|
Åbne spørgsmål
|
Giver overblik
|
Går i dybden
|
Fordele og ulemper
- Fordele ved kvantitativ metode
- Muligt at inddrage et stort antal respondenter.
- Sammenlignelige data
- Ressourcevenlig
- Objektiv
- Ulemper ved kvantitativ metode
- Unuancerede data da respondenten hverken har mulighed for at uddybe sine svar eller mulighed for at omformulere spørgsmålene.
- Respondenten kan vælge at svare uærligt på de enkelte spørgsmål.
- Fordele ved kvalitativ metode
- Svarene er troværdige, da respondenten er i centrum
- Muligt at omformulere og uddybe de enkelte spørgsmål og svar
- Giver en helhedsforståelse for det undersøgte fænomen
- Nuancerede data
- Ulemper ved kvalitativ metode
- Tidskrævende undersøgelse og derfor ikke muligt at inddrage et stort antal respondenter
- Svært at sammenligne data
- Ressourcekrævende
- Forskerne kan manipulere med respondenterne
- Respondenterne kan manipulere med forskerne
- Subjektivitetsfælde
Dataindsamling -
observation
- Forskellige typer at observationer:
- Feltobservation vs. laboratorieobservation
- Deltagende observatør vs. ikke-deltagende observatør (påvirkninger mellem observatør og de observerede, ”Rosenthalereffekten”)
- Aktiv observation vs. passiv observation
- Skjult observation vs. ikke-skjult observation (her særligt vedr. kontroleffekten)
- Kan være kvantitativ (f.eks. møde elever til tiden?) eller kvalitative (det sociale miljø i klassen)
- Fordele og ulemper ved observationer
- Giver over- og indblik
- Tidskrævende
- Begrænsninger. Andre fænomener fravælges (selektiv perception)
Dataindsamling -
dokumentarisk datamateriale
- Oftest udgangspunktet:
- Hvad findes der af rapporter, undersøgelser, love, avisartikler osv, der belyser emnet?
- Problemet er ikke adgang til information, men at vælge og fravælge. Her centralt med validitet (hvad er relevant ifht. problemformulering?) og reliabilitet (er kilden/materialet troværdigt/pålideligt?)
- Se også: https://www.emu.dk/modul/kildekritik-på-internettet-5-websider
Design
- Eksperiment
- Forsøgs- og kontrolgruppe,
der i udgangspunktet er ens udsættes for forskellige påvirkninger. Hvilke
effekter kan spores (svært at afgrænse sociale effekter)
- Casestudiet
- Giver dybere indblik i et afgrænset undersøgelsesfelt. Hovedsagligt kvalitativ metode. Kan være eksemplariske (generaliserbar).
- Survey-undersøgelse
- Kortlægning af større sammenhænge. Kvantitativ metode (ofte spørgeskemaer)
- Aktionsforskning
- Undersøgelser skal lede til ændringer. Forskeren skal være aktiv i det felt, der undersøges (dilemma: loyalitet over for forskningsfeltet/miljøet eller den videnskabelige redelighed)
Kombinationsdesign - metoderne bør ideelt set supplere hinanden
Gyldighed, relevans
og pålidelighed
- ”validitet” (gyldighed):
- undersøger du, hvad du spørger til i problemformuleringen?
- Konkluderer du på, hvad du spørger til i problemformuleringen?
- "reliabilitet" (pålidelighed):
- Er de indsamlede data pålidelige?
- Hvordan er indsamlingerne/målingerne udført?
- Er indsamlingerne/målingerne nøjagtige?
- Er analysen/fortolkningen af de indsamlede data velbegrundet?
- Stabilitetstest: er der brugt forskellige metoder? Er der sker store ændringer over tid?
- Ækvivalenstesten (overensstemmelse): kommer forskellige ”forskere” frem til samme resultat på baggrund af samme materiale?
Spørgeskema -
interviewguide
- Hvad vil du gerne vide noget om?
- Hvem er respondentgruppen?
- F. eks. praktikere/skolelærere
- F. eks. elever/brugere/forældre
- Spørgsmålstyper:
- Faktuelle spørgsmål
- Kognitive/vidensspørgsmål
- Holdningsmæssige spørgsmål
- Undgå lange og upræcise spørgsmål
- Svarkategorier
- Ja/nej (dikotome spg.)
- Svarlister (spørgeren kommer med bud. Måske også ”andet” kategori (usikkerheds element)
- Svarskala
- Se evt. http://www.sfi.dk/graphics/SFI/Forskerfiler/Linda_Thorsager/0711_Metoder_Socialt_Arbejde.pdf
Databehandling
- Vedr. kvantitativ data. Relativt simpelt ved brug af matematisk/statisk ”flair”.
- Vedr. kvalitativ data.
- Registrering af data (optagelser, notater etc.)
- Transskription (af centrale elementer)
- Strukturering og kategorisering af besvarelserne (tolkning og kodning)
- Materialet skal være tilgængeligt for andre tolkninger.
Opgave: Gør Jer
overvejelser om, hvordan I vil ”vejlede” elev-grupperne til:
- …at finde kvalitativ og kvantitativ data på nettet (husk se https://www.emu.dk/modul/kildekritik-på-internettet-5-websider ). Find eksempler på begge datatyper, som vil være velegnede til elevernes arbejde (med at besvare deres problemformulering, se nedenunder).
- …at indsamle data selv gennem spørgeskema og/eller observation (lav guide/spørgeskema)
- Grupperne har efter (jeres) vejledning (forestiller vi os) følgende problemformuleringer:
- 1. Emne: Familie. Problemformulering “Hvorfor bliver folk skilt og hvilken betydning har det for børnene?”
- 2. Emne: social arv. Problemformulering ”Hvilken betydning har forældrenes uddannelse for unges studievalg?”
- 3. Emne: sociale medier. Problemformulering ”Opfører man sig anderledes på de sociale medier end i virkeligheden?”
- 4. Emne: Livsstile. Problemformulering ”Hvorfor er der livsstile og kan man bare vælge frit mellem dem?”
- Husk at læse tekst ang.
metode fra ”samfundsfag 8” (på Fronter) og hent inspiration fra http://esd-guide.eu/dk/nar-eleverna-undersoker-verkligheten-utmanas-lararen/ & http://esd-guide.eu/wp-content/uploads/2012/11/Utterslev-Skole-Feltundersøgelse-Planer-og-gennemførelse.pdf
Afleveres
på Fronter og fremlægges næste gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar