torsdag den 4. september 2014

Økonomisk adfærd

  • Økonomi (græsk), Oikos nomia = husstyring, ”at holde hus med”, ”at økonomisere”. Ressourcerne er knappe, så der må vælges og prioriteres.
  • Mikroøkonomi
    • Privatøkonomi
    • Virksomhedsøkonomi
  • Makroøkonomi
    • nationaløkonomi
  • Bytteøkonomi vs. pengeøkonomi.
    • Bytteøkonomi hurtigt uoverskueligt, penge kan anvendes som betalingsmiddel.
Se side 12 i "Økonomi - principper, praksis og perspektiver"
  • Penges forskellige funktioner:
    • Betalingsmiddel
    • Værdimålestok
    • Værdiopbevaring (banker, værdipapirer)

Marked, udbud og efterspørgsel
  • Priserne reguleres på markedsvilkår
Prisdannelse på markedet kræver fri konkurrence, ingen monopoler, karteller osv. (kartel: http://www.leksikon.org/art.php?n=1329)
Konkurrencestyrelsen: undersøger om der nu også er konkurrence (http://www.kfst.dk/)

  • Der er to aspekter af prisdannelsen: Udbud og efterspørgsel
    • Såvel udbud (s) som efterspørgsel (d) afhænger af prisen på varen eller: som en funktion af prisen (p)
Ofte - hvis en vare er billig vil vi, som forbrugere, gerne/hellere købe den, men producenten er interesseret i at sælge det så dyrt som muligt.


  • Når udbud og efterspørgsel mødes, er der markedsligevægt
P: Pris
D: Demand (efterspørgsel)
S: Supply (udbud)

Min efterspørgsel er betinget af prisen. (Peter, mælkebøttebladene og kaninerne xD)

  • Lille opgave: Tegn en figur, hvor efterspørgslen falder. Vis hvor det nye punkt for markedsligevægt vil være.

Andre tilgange til at arbejde med prisdannelse i undervisningen
  • Hvilke færdigheds- og vidensmål kan der arbejdes med ved brug af materialet?
Økonomi
Privatøkonomi og forbrugeradfærd
1.
Eleven kan diskutere rollen som forbruger
Eleven har viden om forbrugeradfærd, forbrugerroller og forbrugerrettigheder
2.
Eleven kan beskriv privatøkonomiske problemstillinger og valgmuligheder
Eleven har viden om privatøkonomiske begreber

Samfundsøkonomiske sammenhænge
1.
Eleven kan redegøre for grundlæggende sammenhænge i det økonomiske kredsløb
Eleven har viden om grundlæggende sammenhænge i det økonomiske kredsløb

Markedsøkonomi og blandingsøkonomi
1.
Eleven kan bruge begreberne udbud og efterspørgsel til at beskrive hvordan markeder fungerer
Eleven har viden om centrale principper i markedsøkonomien
2.
Eleven kan diskutere regulering af markedskræfterne


  • Udform læringsmål for arbejdet med udbud og efterspørgsel, lav herunder en niveau 1-2-3 for tegn på læring.
Eleven skal kunne redegøre for centrale principper i markedsøkonomien og de grundlæggende sammenhænge i det økonomiske kredsløb
Ordliste
Generelt teksten

Eleven skal kunne analysere og diskutere rollen som forbruger, forbrugeradfærd og regulering af markedskræfterne
Opgaven med de fem varer
Graferne over udbud og efterspørgsel

Eleven skal kunne diskutere/vurdere rollen som forbruger, forbrugeradfærd
Opgaven med de 5 varer
Graferne over udbud og efterspørgsel

Eleverne kan anvende begreberne udbud og efterspørgsel.


Vi tager udgangspunkt i siden "www.amazon.co.uk" hvilket er en engelsk hjemmeside, der primært sælger  bøger.
Eleverne kan sammenligne med danske forhandlere fx "www.saxo.dk".

"Hvorfor vælger flere at købe bøger på den engelske hjemmeside amazon, fremfor danske butikker og sider som saxo.dk? Undersøg priser og udbud af engelske fagbøger og skønlitteratur på både amazon og saxo og sammenlign."

Udbuddet af engelske bøger i Danmark er svært lavere end den er i England, samtidig med at prisen er en del lavere i Englang. Med globalisering og stigende interesse blandt unge for engelsk kultur, er efterspørgselen efter engelske bøger stigende, så flere og flere vælger at shoppe på amazon.

En anden opgave omhandlende udbud og efterspørgsel samt forbrugerens mulighed for deltagelse/påvirkelse af prissættelsen:

Et kig på hjemmesiden "www.qxl.dk". Find en vare der kunne være interessant for dig og undersøg udbud og efterspørgsel, og hvordan du har mulighed for at sætte prisen sammen med sælger (via bud som en auktion).

"Problematikken" med unge og penge/tid -> gider de unge bruge meget tid på at finde varen billigt på fx qxl, når de kan gå ned i en butik og købe varen lidt dyrere, men på kortere tid?

Homo Economus
  • Tankesættet: mennesket er rationelt, nytteoptimerende, individorienteret og kan foretage økonomisk fornuftige valg på baggrund af overblik og informationer.
  • Men…menneskelig adfærd er ikke blot styret af rationel overvejelse, men af følelser, moral, etik, idealer, politiske ideologier etc.
  • Derfor må man i økonomiske formodninger (der jo bygger på økonomisk rationalitet) altid indbygge forbeholdet ”alt andet lige”.
  • Problemstilling i økonomiundervisningen: adfærd vs økonomisk ”fornuft”.

Elasticitet
  • Udbuds- (eller efterspørgsels)kurven kan være elastisk (flad) eller uelastisk (stejl).
  • Stigning i efterspørgelses-kurven påvirker prisen kraftigt opad ved en uelastisk (stejl) udbudskurve og kun lidt opad ved en elastisk (flad) udbudskurve.  

Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
  • Opgave: redegør kort for fordele og ulemper ved hhv. markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi.
Markedsøkonomi
Fordele: Hurtig produktudvikling, hurtig teknologisk udvikling, arbejdstiden begrænses, fysisk belastende arbejde forsvinder, høj økonomisk vækst og billigere varer.

Ulemper: Markedet tager ingen hensyn til social retfærdighed. "Ingen arme ingen kager". Ingen hensyn til arbejdsmiljø eller naturen, kan skabe arbejdsløshed, skaber ikke stabil økonomisk udvikling, der kan dannes monopoler.

Planøkonomi
Politisk og statsstyret, reguleret af en institution (fx staten), og produktionen er politisk styret. Fx finansloven.

Fordele: lighed, statskontrol, penge til staten, mindre import

Ulemper: statskontrol, dårligere produkter (ingen konkurrence), isolation fra resten af markedet, svært ved at fastslå udbud/efterspørgsel

Blandingsøkonomi
Fordele:

Ulemper:

Artikel: Regeringen er ude på at gøre nogle velfærdsydelser mere konkurrencebaseret, fx ældreplejen og pasning af mentalt udfordrede børn.
Nogle siger: ikke eksperimentere med vores børn! Det gik galt i Sverige fordi der ikke var nok videns base.
Coridan: i DK skal der nok komme nok facts til at politikerne kan afgøre det. 

Der bør ikke være konkurrence når det kommer til menneskers velfærd - vi skal ikke gå på kompromis

Fordel: nogle steder vil udvikle bedre velfærd (ulempe: for hvilken pris?) 

Opgave
  • Lav en læremiddelanalyse (ved brug af læremiddel trekanten og skemaet fra Skovmand & Hansen ”Fælles mål og midler”) af Lars Søndergård, ”Få styr på økonomien”, kapitel 3. (på Fronter) og vurder, om det er et materiale, I vil anvende. Begrund hvorfor og hvordan. Analysen lægges skriftligt på fronter.
  • Jeg skriver et par kommentarer ind i det, I afleverer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar