torsdag den 11. september 2014

Kredsløbsspillet

Opgave: at udvikle kredsløbsspillet (simpelt eller udvidet kredsløb).
  • Formål og krav:
    • skabe forståelse for
      • sammenhæng mellem mikro- og makroøkonomi
      • de enkelte sektorers ”logikker” og
      • hvordan vækst og konjunkturer påvirkes.
    • Udarbejd et læringsmål hertil med tegn på læring niveau 1, 2 & 3 (husk at udgangspunktet for udarbejdelse af læringsmål er i ”Færdigheds- og vidensmål” i Nye Fælles Mål).
    • Lav også en oversigt med faglige begreber, der indgår i ”spillet”.

  • Forslag:
    • (elevernes) Penge skal køre rundt i kredsløbet. (inddrag evt. oversigt fra Nordea)
    • Spillet skal være med spille-kort og/eller terning og rundebaseret.
    • Der skal være en række ”begivenheds/joker-kort”, der påvirker forløbet (og konjunkturerne) (f. eks. ”der er skattelettelser”)
    • Der skal være en spil-leder (læreren eller elever i grupper).

Vores økonomiske kredsløbsspil 

Læringsmål; Eleverne skal kunne anvende grundbegreber indenfor økonomien og forstå det simple økonomiske kredsløb.

Færdigheds- og vidensmål:

Privatøkonomi
Samfundsøkonomiske sammenhænge
Samfundsøkonomiske sammenhænge
Markedsøkonomi og blandingsøkonomi
1
Eleven kan diskutere rollen som forbruger
Eleven kan redegøre for grundlæggende sammenhænge i det økonomiske kredsløb
Eleven har viden om grundlæggende sammenhænge i det økonomiske kredsløb
Eleven kan bruge begreberne udbud og efterspørgsel til at beskrive, hvordan markeder fungerer

Faglige begreber:
  • Mikroøkonomi
  • Makroøkonomi
  • Udbud
  • Efterspørgsel
  • Det simple økonomiske kredsløb (Virksomheder, banker, det offentlige og husholdning)

Regler:
  • Alle tjener 500kr om måneden i lommepenge. I skal betale 5% (25kr) i skat.
  • Man kan ikke gå i mål uden at ramme det sidste felt.

Jokerkort:
  • Der er varslet skattelettelser og alle skal betale 5% i skat. Hvor mange kroner skal I nu betale i skat?  (= 10%, 50kr).
  • Apple har udviklet en ny iPhone, som har kostet 1000kr at lave. Hvor har de fået pengene fra? (banken via opsparing eller lån)
  • Apples nye iPhone er sat til 5000kr i butikkerne. Vil de sælge mange iPhones til jer? (nej, efterspørgslen er lav, grundet lav indkomst. 1 felt for rigtigt svar, 2 for brug af begrebet efterspørgsel)
  • Apples sætter deres iPhone ned til 3000kr. Hvordan ændrer efterspørgslen sig? (diskussionsspørgsmål)
  • Hvad kan du bruge banken til? (opsparing og lån, ryk 1 felt frem pr rigtigt svar)
  • Hvad kan du bruge det offentlige til? (overførselsindkomster)
  • Hvad kan du bruge virksomheder til? (købe deres produkter og få et arbejde, ryk 1 felt frem pr rigtigt svar)
  • Hvad kan banken bruge det offentlige til? (lån og opsparing, ryk 1 felt frem pr rigtigt svar)
  • Hvad kan banken bruge virksomheder til? (lån og opsparing, ryk 1 felt frem pr rigtigt svar)
  • Hvad kan det offentlige bruge virksomheder til? (skatter og varekøb, ryk 1 felt frem pr rigtigt svar)
  • Hvad kan det offentlige bruge husholdningen til? (skatter)
  • Hvad kan virksomheder bruge husholdningen til? (sælge deres produkter)
 Selve brættet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar