Organisationer
Danmark er et "foreningsland" - de fleste danskere er medlem af mindst én forening. Der er mange former for foreninger; sportsforeninger, politiske foreninger, fagforeninger osv.Nedenfor er vist et skema over en række lande, og hvor mange af indbyggerne, som er medlem af en forening.
Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser
Græsrodsbevægelser kæmper for én konkret sag - fx "atomkraft - nej tak" eller lignende.
Interesseorganisationer kæmper for flere sager, varetager interesser - fx Greenpeace - alt med miljø.
Økonomisk- eller idébaseret organisationer
- Økonomiske: varetager medlemmernes økonomiske interesser, ofte med monopolstatus.
- Idé-baserede: varetager ideelle og altruistiske ”interesser”.
Lille opgave
Gå sammen i grupper og skriv ned, hvilke foreninger I er medlem af. Placer dernæst foreningerne i opdelingen "interesseorganisation" eller "græsrod". Inddel dernæst interesseorganisationerne i "økonomisk" eller "idé-baseret".
- LL - Lærerenes landsforening (DLF)
- Lærernes a-kasse (Økonomisk baseret)
- Røde Kors
- Fri Kultur
- Greenpeace
- Anima
FILM: "Kampen om kemikalierne"
2006
EU
Socialdemokraten Dan Jørgensen: Der er mange ting der giver kræft osv.. Stoffer i
legetøj! Der findes alternativer - de er
bare dyrere. Snakker med en uddannet kemiker for at få råd. Og modspil til den
kommende diskussion. Greenpeace er professionelle lobbyister, har
ekspertbistand. "Måske det vigtigste jeg kommer til at være med til".
Kontaket af
lobbyister, som vil fortælle om problemerne med at udskifte de farlige
kemikalier --> økonomi.
Holdning: hvis der
er et alternativ, skal man bruge det.
Kæmper for
alternativer til de farlige kemikalier
Lobbyist Franko Bezegna: Udskiftning af
farlige kemikalier kan få ud over industrien og arbejdspladser (negativt).
Ingen videnskabelige beviser. Prøver at skabe tvivl hos politikerne.
Vil tale med så
mange politikere som muligt inden den endelige afstemning.
Kæmper for
fortsat brug af kemikalierne
Greenpeace Henrik Pedersen: Kæmper mod de farlige kemikalier. Modeshow uden
farlige kemikalier - man kan erstatte
kemikalierne uden fare for at miste evnen til at konkurrere.
Kampagne: Indsamlet
blod fra forskellige lande og tilbød det til formanden for EU - som takkede
nej.
Testet blod fra en
finsk sangerinde, og hun skulle aflevere det til den finske direktør for
Finnplast. Han argumenterede med, at det ikke var muligt at vide hvad der havde efterladt kemikalierne i
blodet.
Men venlig og
fredelig kampagne.
Aktion for at få
opmærksomhed fra den finske industriminister.
I nattens mulm og
mørke fortsætter aktionen mod Finnplast: Greenpeace sniger sig ind på området
og stiller en lille container, så Finnplast ikke kan sprede deres kemikalier
(to aktivister linket fast til den). De har inviteret pressen ind på området
uden tilladelse. Pressen vender om pga. faren for ødelagte kameraer.
Flere aktivister har
med store kæder låst sig fast foran hovedbygningen. De bliver slæbt væk af
politiet.
Direktøren siger, at
han dagen før var venlig og ville diskutere det, men nu er han sur, da det gik
hen og blev kriminelt.
Den finske
industriminister siger ja til et møde, senere samme dag. Han siger
"Hvornår kan jeg blive blodtestet?" -> viser positivisme overfor
projektet.
Kæmper
imod de farlige kemikalier, via aktioner mod bl.a. Finnplast
Afstemningen
Stemmer om: hvis der
findes farlige stoffer som kan give kræft eller allergi eller andet, og der
findes alternativer, skal vi så bruge alternativerne?
Flertallet bakker op
om alternativet, men lobbyisterne giver ikke op: de vil forsøge at påvirke
politikerne til at stemme nej ved den endelige afstemning.
Kompromisforslag.
Industrien er ikke glade.
Loven indbefatter
mere end 100.000 kemikalier. 2000 af de mest farlige skal erstattes med
alternative
529 FOR
98 IMOD
Arbejde med filmen
Redegør for centrale aktører
(redegørende niveau)
- Politikere
- Ministerrådet
- Paramentarikere
- Green Peace
- Lobbyister
- Kemi-industrien
- Lobbyister
- Medier
(analyserende niveau)
Vurder hvilken strategi, der er mest effektiv?
Er organisationers påvirkning og magt et demokratisk problem?
(vurderende niveau)
Hvorfor har politikerne brug for interesseorganisationerne?
- Ekspertise og indsigt
- Implementeringsmagt
- Mange medlemmer
- Populære synspunkter
- Stærke netværk (blevet en institutionaliseret part (korporatisme)).
Medier
Udviklingen i mediernes politiske rolle- Partipressen: fra slutningen af 1800-tallet til ca. 1960. Dagblade holdningsmæssigt tæt koblet til de fire store partier i DK.
- Omnibuspressen (retter sig i udgangspunktet mod alle borgere/læsere): 1960-1980 med fokus på neutralt at dække bredt.
- ”Den 4.
statsmagt”: neutral & bred mediedækning + tanken om, at medierne på
borgernes vegne skal kontrollere magthavere. Eksempel: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2114475.ece("Ekspert: DR gav ulovlig gave til embedsmænd", 6/10-13)DR lovede fribilletter til embedsmænd som gav tilladelse til et DR-event. Imod reglerne - Embedsmænd må ikke modtage gave => bestikkelse.Anden sag: Ministerlokale brugt til reklamebillede, økonomisk fordel for minister => magtmisbrug.
Den fjerde statsmagt??? Men bør den ikke ligge udenfor staten i modsætning til de andre 3?
Skødehund eller vagthund?
- Afspejlingsteori
- medierne afspejler magtforhold i samfundet.
- Medie-centreret teori
- Medierne opfattes som selvstændige aktører, der arbejder efter professionelle standarder og har magt til at påvirke.
- Aktuel diskussion ang. mediers rolle ifbm. låne- og forbrugsopfattelser i nullerne (lånefest-journalistik)
- Medierne
- Forenkler
- Konkretiserer
- Intensiverer
- Polariserer
- Personificerer
- Politikernes modsvar
- Spin-doktorer
At sætte den politiske dagsorden
- Priming: at lægge grunden for en politisk dagsorden.
- Framing: at vinkle en historie i en bestemt synsvinkel
- Effekter af mediernes magt:
- Skabe opmærksomhed
- Påvirke holdninger
- Påvirke opfattelser
- Skabe ændringer…tilsigtede som utilsigtede
Er medierne i krise?
Nedefor ses en tabel over opslagstal fra udvalgte dagblade
Tabellen viser en tilbagegang i dagbladenes opslagstal siden 1989, og at gratis-aviserne, som MetroXpress har et noget højere opslagstal end andre dagblade, som eksempelvis Politiken.
Danskerne vil ikke betale for nyheder mere, hvis der er en gratis-avis kan vi godt læse den, men flere og flere danskere tyr måske til internettet som medie - de kan læse deres nyheder online, og selv sorterer mellem dem, og vælge lige præcis dét, de vil vide.
I den online undersøgelse kan vi se, at mange stadig ser nyheder i TV, og ca. 44% vurderer det, som den vigtigste nyhedskilde. Angående online nyheder, er det avisernes hjemmeside, der dominerer.
Det vil sige, at i nutidens danske samfund, er TV og internettet de primære nyhedskilder.
Politik på nettet
- Unge og politisk deltagelse på social medier: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Samfund_Jura/Unge_og_politik.htm
Lektor Johannes Andersen fra Aalborg Universitet snakker om unge og politik. "De unge er i dag den mest politisk aktive gruppe i befolkningen. Men det skyldes ikke mindst, at internettet har åbnet for nye muligheder for at være aktiv.
Unges deltagelse og holdninger (16-26 år) => de mest aktive i DK.
Politisk deltagelse i dag: medlemskab af politisk organisation, møder, kontingent osv. Specielt i 50'erne, hvor man også delte foldere ud omkring det at stemme osv. "Meld dig ind og lær hvad der venter når du bliver voksen og skal deltage politisk." Også fagforeninger mv. Medlem af et politisk parti
Slut 50'erne-start 60'erne: unge mennesker tror ikke på traditioner - kulturel udtryk for "nu er det slut". Selvstændige værdier - Beatles med billede af unge vilde mennesker (langt hår osv.). Kernen er, at ny gruppe af unge får høj selvtillid og selvom de ikke har rettigheder tror de stadig de kan gøre sig gældende => græsrodsbevægelser, demonstrationer osv. Man deltager i en bevægelse - ikke melde sig ind, bare møde op. Nye måder at deltage i politikken. 68-generationen -> politik i hverdagen.
80'erne => institutionerne åbner sig - flere ansatte (68-generationerne får børn) => politisk deltagelsesform via dialog med institutionerne - ikke mere exit-voice tankegangen (Vil høre, men ikke spændende? så går jeg bare). Nu tænker man mere individualistisk, kan deltage og tilkendegive sine holdninger. Politik: "jeg kan gøre mig selv gældende".
80'erne og 90'erne => unge oplever begivenheder fx SHELL's boreplatform, atomprøvesprængninger -> de unge vil ikke, hvordan kunne de vise det? Boycutting - fransk vin, shell's produkter osv.. Greenpeace. Den politiske forbruger - ved hjælp af forbruget kunne man vælge hvem man ville støtte. Økologi.
00'erne => politiske deltagelsesformer via internettet. Interaktivitet via fx iPad. Facebook - sociale medier. Manifestation via billeder man skal forholde sig til - "synes godt om" osv. er faktisk en politisk deltagelse - fx billeder omkring mishandlede dyr, jægersoldater osv.. Underskriftsindsamlinger på nettet. Søge informationer nemt og hurtigt. Interaktiv mulighed for at opsøge informationer, netværk, manifestationsmuligheder osv.. En måde at være til stede i offentligheden. "Hvis der er nok som synes noget, må det vel gøre indtryk på situationen". De fleste politikere har en Facebook profil. De unge er meget kritiske.
Pointe: vi er i gang med at udvikle en ny form for politisk deltagelse, som specielt de unge i dag har taget til sig. 68-generationen stadig aktive via medlemskab af organisationer, og kontakt til politikere og gennem medier. Demonstrationer og nettet osv. er de unge i dag mest aktive, og højeste deltagelsesniveau.
Det der kan siges at lægge bag? En ny form for demokrati "synes-om demokrati" ("likeability democracy") => jeg skal være til stede. Ligner lidt det deliberative demokrati, fordi man skal i dialog, men det er mere procesorienteret -> man ser hvad der sker derude.
"Deltagelsesdemokratiet" -> jeg vil være med til at tage beslutninger
"Deliberativt demokrati"
"Markedsdemokrati"
Er der nogle bestemte politiske profiler hos de unge i dag? Specielt unge piger er røde, enhedlisten, radikale venstre, delvist SF, drenge er liberal alliance.
Det interaktive demokrati: kan hele tiden se hvad der er "hipt". Man finder en partileder, og derved et parti, og derved holdninger.
De unge har politiske holdninger, som blander både liberale og socialistiske holdninger.
Pointen er, at unges holdning til politik i dag handler om deltagelse via interaktivitet.
Opsummering: De unge er nærmest "issue-voters". Hvis de går efter en bestemt sag som de synes om - hvor er sammenhængen? Hvilken betydning har de? Vi har et politisk system, som ikke tager højde for denne slags politiske flygtighed. Det er prægningen af stemmerne. De hopper måske ved hvert valg - det kan ikke forklares med ideologi eller partier.
- Læs selv
artiklen ”POLITISK MARKEDSFØRING: DE ELEKTRONISKE MEDIER HAR
EN TVIVLSOM EFFEKT” (ligger på Fronter)
Artiklen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar