tirsdag den 29. oktober 2013

Tirsdag 29/10-13

I dag mødte vi også kl. 9:00, og gik direkte ind i "vores" forberedelseslokale, for at arbejde på en færdighedsregning, vi havde fået udleveret af matematiklæreren dagen før.
Vi arbejde i flere timer på at løse opgaven, og fik senere læreren til at rette den igennem, så vi er klar til torsdag, hvor vi skal hjælpe en matematikklasse, som skal regne den, og senere på dagen skal vi rette dem.
Vi lærte alle tre en del, og fik opfrisket matematikken.

Senere udarbejdede praktikanten i matematik en side med opgaver til emnet statistik, som læreren også kiggede på, og mente var en god øvelse for klassen. Den skal vi måske bruge i næste uge.
Øvelser til matematik undervisningen

11)      Hvad er gennemsnits alderen i gruppen?
22)      Hvad er gennemsnits alderen på forældrene i gruppen?
33)      Hvad er gennemsnits højden i gruppen? (lav et blogsspot for at illustrere)
44)      Hvor mange procent i gruppen er højere end 170cm?
55)      Hvor mange procent i gruppen har søskende?
66)      Hvor mange procent i gruppen har dyr?
77)      Hvad er gennemsnittet på gruppens sko størrelse? (lav et koordinat system og indsæt punkterne og lav gennemsnits linjen)
88)      Lav et søjle diagram med gennemsnittet af højden på piger og drenge
9)      Hvor mange procent af klassen er i skole i dag? (lav et cirkeldiagram for at illustrere)

Vi fik gennemarbejdet vores engelske idéer, og fik lavet de sidste spørgeskemaer om Obama, Dolly the Sheep, 9/11, Martin Luther King Jr. og Hurricane Katrina.
Vi har ligeledes udarbejdet svar til spørgsmålene, i tilfælde af, at grupperne ikke formår at svare ordentligt på dem, så vi kan hoppe ind og fortælle efter de forskellige fremlæggelser.
Engelsklæreren skal kigge på dem, og så skal vi måske i gang allerede fredag i den ene klasse, og mandag i den anden klasse.
Undervisningsplanen kommer til at ligge under etiketten "Undervisningsplaner".
Til slut planlagde vi resten af dagen, og dagen imorgen, og arbejde med vores blog.
Denne måde at arbejde på er super effektiv, da vi sagtens kan arbejde sammen, men også uddelegere, og derved nå en masse.


Sidst på dagen havde vi en matematiktime, hvor vi "bare" skulle observere;
Læreren starter med at spørge eleverne om hvad de lavede i går, til trods for der tydeligvis mangler flere elever => han lader sig ikke distrahere af de manglende elever.
Pludselig ankommer en håndfuld elever, og forstyrrer tydeligt undervisningen.
Læreren forklarer hvad de skal, og skriver det på tavlen.
Emnet er databehandling.
Eleverne virker ellers rolige, og koncentrerer sig om matematikken.
Læreren forklarer roligt hvad de skal, og går rundt mellem eleverne, mens han taler.
Spørger om de er med og om de er i tvivl. Giver mulighed for både selvstændigt arbejde og pararbejde.
Mange elever bruger deres smartphones i stedet for en lommeregner.
De må også gerne løse opgaven på computeren med Excel, hvis de hellere vil det.
Læreren er meget opmærksom, og skynder sig hen til elever, som har brug for hans hjælp.
Eleverne er rolige, og koncentrerer sig om opgaven, indtil den er løst - de snakker lidt sammen i parrene eller ved bordene, for at hjælpe hinanden.
Der bliver mere snak ved bordene, som eleverne får løst opgaven, men støjen er holdt på et niveau, som er til at holde ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar