onsdag den 5. februar 2014

Den internationale dimension i Folkeskolen

I dag er vi blevet introduceret til faget, arbejdet med undervisningsmateriale på EMU og besøgt en folkeskole som har en international linje.

Udforsk den internationale dimension i folkeskolen på EMUs hjemmeside http://www.emu.dk/tema/internationalt og beskriv i din digitale portfolio ét eksempel på hvordan man kan arbejde med den internationale dimension i folkeskolen samt hvorfor du finder eksemplet interessant.

På EMUs hjemmeside er der en masse spændende materiale om internationalisering i Folkeskolen.
Jeg er selv interesseret i delen omkring udveksling, da jeg mener det er en rigtig god mulighed for, at eleverne fornemmer internationalisering og andre kulturer på første hånd.
Hjemmesiden (http://www.emu.dk/modul/guide-elevudvekslinger) beskriver to forskellige modeller for elevudveksling:

1. En hel klasse udveksler med en anden klasse. Dette giver nogle gode muligheder for, at begge klasser arbejder målrettet mod udvekslingen. De kan integrere det i deres daglige undervisningen, og de har mulighed for jævnlig kontakt via elektroniske medier. Denne model er forholdsvis nem at administrere.

2. En gruppe på 5-10 elever fra hvert land deltager i et partnermøde i forbindelse med et Comenius Skolepartnerskab. Dette har mange haft stor succes med. Det kræver lidt større forarbejde både for dem, der skal rejse og for værterne. Hvordan udvælger man fx, hvem der skal have lov til at komme ud at rejse? Under billedet kan du se nogle bud på, hvad andre har gjort.

Jeg synes bedst om den første model, da jeg mener hele klassen skal af sted - så der er to hele klasser (fx en dansk og en spansk), som holder kontakt via internettet og så får noget tid med hinanden - fx en uge i DK og en uge i Spanien.

Jeg har selv prøvet denne model i 10. klasse med en tjekkisk skole, og det fungerede rigtig godt. De unge får mere ud af at opleve den fremmede kultur med midaldrende unge, som kan fortælle om kulturen fra deres eget synspunkt.

Eleverne skal deltage i timerne i udvekslingsskolen, samt tage på ture, og dermed opleve kulturen både på fagligt (skole) niveau, og på privat niveau.
Måske er de to lande meget forskellige på et område, men ens på et andet? Hvilke områder er forskellige og hvilke ligner hinanden? Dette er en måde at forbinde landene på.


Det kan sagtens være et krav, at eleverne skal holde kontakt både før og efter de to studieture - de kunne fx ligge i hvert deres halvår, så eleverne har kontakt med hinanden i hvert fald et år, og i sidste ende måske har fundet en god ven i et andet land, og de kan bruge hinanden resten af livet. Jeg tror den bedste måde at lære om en ny kultur er at opleve den selv. 

Liveundervisning en lektion om ugen via skype - begge klasser har undervisning samtidigt.

Dette er på to niveauer:
Internationale dimension i undervisning, da det omhandler undervisningen.
Internationalisering i struktur osv., da det skal planlægges på højere planer (forældre, kommune osv.).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar