Udforsk den internationale dimension i folkeskolen på EMUs
hjemmeside http://www.emu.dk/tema/internationalt og beskriv i din digitale portfolio ét eksempel på hvordan
man kan arbejde med den internationale dimension i folkeskolen samt hvorfor du
finder eksemplet interessant.
På EMUs
hjemmeside er der en masse spændende materiale om internationalisering i
Folkeskolen.
Jeg er
selv interesseret i delen omkring udveksling, da jeg mener det er en rigtig god
mulighed for, at eleverne fornemmer internationalisering og andre kulturer på
første hånd.
Hjemmesiden (http://www.emu.dk/modul/guide-elevudvekslinger) beskriver to forskellige modeller for
elevudveksling:
1. En
hel klasse udveksler med en anden klasse. Dette giver nogle gode muligheder
for, at begge klasser arbejder målrettet mod udvekslingen. De kan integrere det
i deres daglige undervisningen, og de har mulighed for jævnlig kontakt via
elektroniske medier. Denne model er forholdsvis nem at administrere.
2. En
gruppe på 5-10 elever fra hvert land deltager i et partnermøde i forbindelse
med et Comenius Skolepartnerskab. Dette har mange haft stor succes med. Det
kræver lidt større forarbejde både for dem, der skal rejse og for værterne.
Hvordan udvælger man fx, hvem der skal have lov til at komme ud at rejse? Under
billedet kan du se nogle bud på, hvad andre har gjort.
Jeg synes
bedst om den første model, da jeg mener hele klassen skal af sted - så der er
to hele klasser (fx en dansk og en spansk), som holder kontakt via internettet
og så får noget tid med hinanden - fx en uge i DK og en uge i Spanien.
Jeg har
selv prøvet denne model i 10. klasse med en tjekkisk skole, og det fungerede
rigtig godt. De unge får mere ud af at opleve den fremmede kultur med
midaldrende unge, som kan fortælle om kulturen fra deres eget synspunkt.
Eleverne
skal deltage i timerne i udvekslingsskolen, samt tage på ture, og dermed opleve
kulturen både på fagligt (skole) niveau, og på privat niveau.
Måske er
de to lande meget forskellige på et område, men ens på et andet? Hvilke områder
er forskellige og hvilke ligner hinanden? Dette er en måde at forbinde landene
på.
Det kan
sagtens være et krav, at eleverne skal holde kontakt både før og efter de to
studieture - de kunne fx ligge i hvert deres halvår, så eleverne har kontakt
med hinanden i hvert fald et år, og i sidste ende måske har fundet en god ven i
et andet land, og de kan bruge hinanden resten af livet. Jeg tror den bedste
måde at lære om en ny kultur er at opleve den selv.
Liveundervisning
en lektion om ugen via skype - begge klasser har undervisning samtidigt.
Dette er
på to niveauer:
Internationale
dimension i undervisning, da det omhandler undervisningen.
Internationalisering
i struktur osv., da det skal planlægges på højere planer (forældre, kommune
osv.).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar