- ”Det sociale”
- Det nære (familie, venner, etc), mikrosociologi
- Den sociale orden (institutioner & strukturer), makrosociologi
- Integration/disintegration – stabilitet og forandring
- Normer, normalitet og afvigelse
- Social differentiering (forskelle) – sociale klasser & grupper.
- Social lighed/ulighed, solidaritet, ”sammenhængskraft”
- Individualitet og fællesskab
- Gruppetilhørsforhold
- Socialisering
- Integration
- disintegration
- Forskningen/ ”at undersøge det sociale”:
- Objektivitet vs normativitet. (”er” vs. ”bør”)
- At beskrive samfundet eller at forandre det?
- Aktør eller struktur-diskussion:
- Hvordan kan det sociale undersøges?
- Positivisme (naturvidenskabelig tilgang, det sociale som ”fakta”) vs. hermeneutik (humanistisk tilgang med fokus på fortolkning og indlevelse)
- Kvantitativ metode (antal/mængde, statistik, spørgeskema) vs. kvalitativ metode (interview, feltstudie, observation)
- Habermas:
- Den formålsrationelle logik styrer vores sociale værdi- og normdannelser (vores kommunikation)
- Giddens:
- Adskillelse af tid og rum
- Sociale relationer overlades til eksperter og systemer (udlejring)
- Øget refleksivitet, flere valg
- Beck:
- Fornuften skaber ikke klarhed, men tvivl og risiko.
Sociologi – videnskaben om ”det
sociale”
Sociologi
– videnskaben om ”det sociale”
Sociologi
– videnskaben om ”det sociale”
Skabes mennesket gennem sociale rammer eller skabes sociale
rammer gennem menneskers handlinger? (samfundsskabte vs. samfundsskabende)
Karl
Marx
(The
Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte. 1852)
”Men
make their own history, but they do not make it as they please; they do not
make it under self-selected circumstances, but under circumstances existing
already, given and transmitted from the past. The tradition of all dead
generations weighs like a nightmare on the brains of the living.”
Sociologi
– videnskaben om ”det sociale”
|
Det
traditionelle samfund -> 1850
|
Det
moderne samfund , 1850 -> 1970/nu
|
Det
sen/postmoderne samfund , 1970 ->?
|
Arbejde
|
Landbrug
(primær sektor)
|
Industrialisering
(sekundær sektor)
|
Service/know-how
(tertiær sektor)
|
Bosted
|
På
landet (10%, 10%, 80%)
|
Tilflytning
til byerne (urbanisering)
|
Udligning
af forskelle mellem land og by
|
Tidsopfattelse
|
Cyklisk
tidsforståelse (årstiderne)
|
Liniær
tidsforståelse
(arbejde
vs. fritid)
|
Fragmenteret
tidsforståelse (flextid)
|
Normer/værdier
|
Gud,
religion, (over)tro
|
Fornuft,
rationalitet, politik/ideologier, nation.
|
Frisættelse,
frit valg, mangfoldighed
|
Status
|
Slægt
|
Klassesamfund
(kamp)
|
Livsstil,
selv-realisering
|
Uddannelse
|
Mesterlære/ingen
|
Faglært
(specialisering)
|
Uddannelse,
”life-long-learning”, akademisering
|
Familien
|
Husholdning/storfamilie/patriarkalsk
|
Kernefamilie/kønsroller
|
Den
sammenbragte familie/ligestilling
|
Kendetræk
ved det senmoderne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar