- ”Det sociale”
- Det nære (familie, venner, etc), mikrosociologi
- Den sociale orden (institutioner & strukturer), makrosociologi
- Integration/disintegration – stabilitet og forandring
- Normer, normalitet og afvigelse
- Social differentiering (forskelle) – sociale klasser & grupper.
- Social lighed/ulighed, solidaritet, ”sammenhængskraft”
- Individualitet og fællesskab
- Gruppetilhørsforhold
- Socialisering
- Integration
- disintegration
- Forskningen/ ”at undersøge det sociale”:
- Objektivitet vs normativitet. (”er” vs. ”bør”)
- At beskrive samfundet eller at forandre det?
- Aktør eller struktur-diskussion:
- Hvordan kan det sociale undersøges?
- Positivisme (naturvidenskabelig tilgang, det sociale som ”fakta”) vs. hermeneutik (humanistisk tilgang med fokus på fortolkning og indlevelse)
- Kvantitativ metode (antal/mængde, statistik, spørgeskema) vs. kvalitativ metode (interview, feltstudie, observation)
- Habermas:
- Den formålsrationelle logik styrer vores sociale værdi- og normdannelser (vores kommunikation)
- Giddens:
- Adskillelse af tid og rum
- Sociale relationer overlades til eksperter og systemer (udlejring)
- Øget refleksivitet, flere valg
- Beck:
- Fornuften skaber ikke klarhed, men tvivl og risiko.
Sociologi – videnskaben om ”det
 sociale”
Sociologi
 – videnskaben om ”det sociale”
Sociologi
 – videnskaben om ”det sociale”
Skabes mennesket gennem sociale rammer eller skabes sociale
 rammer gennem menneskers handlinger? (samfundsskabte vs. samfundsskabende)
Karl
 Marx
(The
 Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte. 1852)
”Men
 make their own history, but they do not make it as they please; they do not
 make it under self-selected circumstances, but under circumstances existing
 already, given and transmitted from the past. The tradition of all dead
 generations weighs like a nightmare on the brains of the living.” 
Sociologi
 – videnskaben om ”det sociale”
|  | 
Det
   traditionelle samfund -> 1850 | 
Det
   moderne samfund , 1850 -> 1970/nu | 
Det
   sen/postmoderne samfund , 1970 ->? | 
| 
Arbejde | 
Landbrug
   (primær sektor) | 
Industrialisering
   (sekundær sektor) | 
Service/know-how
   (tertiær sektor) | 
| 
Bosted | 
På
   landet (10%, 10%, 80%) | 
Tilflytning
   til byerne (urbanisering) | 
Udligning
   af forskelle mellem land og by | 
| 
Tidsopfattelse | 
Cyklisk
   tidsforståelse (årstiderne) | 
Liniær
   tidsforståelse 
(arbejde
   vs. fritid) | 
Fragmenteret
   tidsforståelse (flextid) | 
| 
Normer/værdier | 
Gud,
   religion, (over)tro | 
Fornuft,
   rationalitet, politik/ideologier, nation. | 
Frisættelse,
   frit valg, mangfoldighed | 
| 
Status | 
Slægt | 
Klassesamfund
   (kamp) | 
Livsstil,
   selv-realisering | 
| 
Uddannelse | 
Mesterlære/ingen | 
Faglært
   (specialisering) | 
Uddannelse,
   ”life-long-learning”, akademisering | 
| 
Familien | 
Husholdning/storfamilie/patriarkalsk | 
Kernefamilie/kønsroller | 
Den
   sammenbragte familie/ligestilling | 
Kendetræk
 ved det senmoderne
 
Ingen kommentarer:
Send en kommentar