mandag den 3. februar 2014

Intro til Sociologi

I dag har vi haft intro til sociologi, som er det næste emne, vi skal arbejde med i Samfundsfag.

    Sociologi – videnskaben om ”det sociale”
  1. ”Det sociale”
    • Det nære (familie, venner, etc), mikrosociologi
    • Den sociale orden (institutioner & strukturer), makrosociologi
  2. Integration/disintegration – stabilitet og forandring
  3. Normer, normalitet og afvigelse
  4. Social differentiering (forskelle) – sociale klasser & grupper.
  5. Social lighed/ulighed, solidaritet, ”sammenhængskraft”

  6. Sociologi – videnskaben om ”det sociale”
  7. Individualitet og fællesskab
  8. Gruppetilhørsforhold
  9. Socialisering
    • Integration
    • disintegration
  10. Forskningen/ ”at undersøge det sociale”:
    • Objektivitet vs normativitet. (”er” vs. ”bør”)
    • At beskrive samfundet eller at forandre det?

    Sociologi – videnskaben om ”det sociale”
  11. Aktør eller struktur-diskussion:
  12. Skabes mennesket gennem sociale rammer eller skabes sociale rammer gennem menneskers handlinger? (samfundsskabte vs. samfundsskabende)

    Karl Marx
    (The Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte. 1852)

    ”Men make their own history, but they do not make it as they please; they do not make it under self-selected circumstances, but under circumstances existing already, given and transmitted from the past. The tradition of all dead generations weighs like a nightmare on the brains of the living.” 

    Sociologi – videnskaben om ”det sociale”
  13. Hvordan kan det sociale undersøges?
    • Positivisme (naturvidenskabelig tilgang, det sociale som ”fakta”) vs. hermeneutik (humanistisk tilgang med fokus på fortolkning og indlevelse)
    • Kvantitativ metode (antal/mængde, statistik, spørgeskema) vs. kvalitativ metode (interview, feltstudie, observation)


    Det traditionelle samfund -> 1850
    Det moderne samfund , 1850 -> 1970/nu
    Det sen/postmoderne samfund , 1970 ->?
    Arbejde
    Landbrug (primær sektor)
    Industrialisering (sekundær sektor)
    Service/know-how (tertiær sektor)
    Bosted
    På landet (10%, 10%, 80%)
    Tilflytning til byerne (urbanisering)
    Udligning af forskelle mellem land og by
    Tidsopfattelse
    Cyklisk tidsforståelse (årstiderne)
    Liniær tidsforståelse
    (arbejde vs. fritid)
    Fragmenteret tidsforståelse (flextid)
    Normer/værdier
    Gud, religion, (over)tro
    Fornuft, rationalitet, politik/ideologier, nation.
    Frisættelse, frit valg, mangfoldighed
    Status
    Slægt
    Klassesamfund (kamp)
    Livsstil, selv-realisering
    Uddannelse
    Mesterlære/ingen
    Faglært (specialisering)
    Uddannelse, ”life-long-learning”, akademisering
    Familien
    Husholdning/storfamilie/patriarkalsk
    Kernefamilie/kønsroller
    Den sammenbragte familie/ligestilling

    Kendetræk ved det senmoderne
  14. Habermas:
    • Den formålsrationelle logik styrer vores sociale værdi- og normdannelser (vores kommunikation)
  15. Giddens:
    • Adskillelse af tid og rum
    • Sociale relationer overlades til eksperter og systemer (udlejring)
    • Øget refleksivitet, flere valg
  16. Beck:
    • Fornuften skaber ikke klarhed, men tvivl og risiko.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar