mandag den 24. februar 2014

Minervamodellen og Social arv

I dag har vi haft om Pierre Bourdieu (se teoretiker indlægget), Minervamodellen og social arv.

Minervamodellen




Minervamodellen med politiske partier



Social arv

  1. Oprindelig udviklet af svenskeren Gustav Jonsson i 1967. Jonsson fremførte 4 teser:
    • Der er et samspil mellem biologisk arv og social arv

    • Afvigelse producerer afvigelse. Forældres afvigelse gentages af børnene.

    • Antallet af afvigere stiger fra generation til generation.

    • Afvigelsernes sværhedsgrad øges fra generation til generation.

    Kritik af begrebet
  2. Jonsson kunne ikke fremlægge empirisk bevis for sine antagelser, men de er blevet anvendt som (bekvemme) forklaringer på velfærdspolitiske fiaskoer.

  3. Begrebet anvendes i flæng og ofte med en politisk dagsorden (Fogh talte f.eks. om kamp mod negativ social arv i et opgør med skolepædagogikken).

  4. Morten Erjnæs mener, at begrebet er misvisende. Det fortæller mere om forældrenes situation end om børnenes. Der er ikke den ”automatiske” sammenhæng, som begrebet påstår. Tværtimod er der tale om sandsynligheder for en risiko.

  5. Statistisk sammenhæng. Sandsynligheden for en risiko.
    Sammenhæng mellem far eller mor ramt af mindst et problem, og at
    den unge er ramt af mindst et problem (unge i 1966-årgang)

    Ung ramt af min. 1 problem
    Ung ikke ramt af problemer
    Unge i alt
    Enten far eller mor ramt af min. 1 problem
    1203 (29,7%)
    7,6%
    14651 (18,2%)
    92,4%
    15854 (18,7%)
    100%
    Hverken far eller mor ramt af problemer
    2851 (70,3%)
    4,1%
    66060 (81,8%)
    95,9%
    68911 (81,3%)
    100%
    Unge i alt
    4054 (100%)
    4,8%
    80711 (100%)
    95,2%
    84765 (100%)
    100%

    Uddannelsesniveau.
    Sammenhænge.

    Barnets
    Uddan-
    -nelses-
    niveau



    ufaglært
    faglært
    KVU
    MVU
    LVU
    ialt
    populationsandel
    32,3%
    41,7%
    8,3%
    11,3%
    6,4%
    100%
    ufaglært
    40,4%
    42,8%
    6,6%
    7,3%
    2,9%
    100%
    faglært
    27,0%
    46,8%
    9,0%
    11,9%
    5,3%
    100%
    KVU
    22,1%
    37,2%
    12,0%
    18,9%
    9,9%
    100%
    MVU
    19,7%
    23,9%
    12,7%
    24,6%
    19,2%
    100%
    LVU
    18,2%
    13,3%
    8,1%
    23,7%
    36,7%
    100%

    Tre forskellige betydninger af begrebet ”social arv”

    Chanceulighed mht. at opnå uddannelse
    Risikofaktorer i barndommen
    Social arv i Jonsons forstand
    Fænomen der skal forklares
    Ulighed i uddannelsesniveau og socioøkonomisk position.
    Sociale problemer hos børn, unge og voksne.
    Børns negative udviklingsforløb. Børns gentagelse af deres forældres negative udvikling.
    Årsagsfaktorer
    Samfundsstrukturelle træk: klasse- og uddannelsesforskelle i samfundet. Skole og uddannelsessystemets struktur.
    Risikofaktorer på forskellige niveauer og på forskellige arenaer (hjem, venner, skole, arbejdsmarked).
    Sociale problemer. Forældrenes traumatiske oplevelser i deres egen barndom.
    Relevant teori/teoretisk fundering
    Bourdieus teori.
    Ingen.
    Hovedsagligt udviklingspsykologisk teori.

    Kritik
    Social arv som begreb kan være misvisende da det:
    • Viser en sammenhæng, der ikke nødvendigvis findes (børns problemer kan være uafhængige af opvækstvilkår).
    • Virker determinerende (”det ligger i kortene”, ”som far så søn” osv.), så man kan ikke ændre på det.
    • Virker stigmatiserende/internaliserende (børn får samme problemer som forældrene, da det forventes af dem. Forklaringen på egne problemer findes i forældrenes problemer).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar