Minervamodellen
Minervamodellen med politiske partier
Social arv
- Oprindelig udviklet af svenskeren Gustav Jonsson i 1967. Jonsson fremførte 4 teser:
- Der er et samspil mellem biologisk arv og social arv
- Afvigelse producerer afvigelse. Forældres afvigelse gentages af børnene.
- Antallet af afvigere stiger fra generation til generation.
- Afvigelsernes sværhedsgrad øges fra generation til generation.
- Jonsson kunne ikke fremlægge empirisk bevis for sine antagelser, men de er blevet anvendt som (bekvemme) forklaringer på velfærdspolitiske fiaskoer.
- Begrebet anvendes i flæng og ofte med en politisk dagsorden (Fogh talte f.eks. om kamp mod negativ social arv i et opgør med skolepædagogikken).
- Morten Erjnæs mener, at begrebet er misvisende. Det fortæller mere om forældrenes situation end om børnenes. Der er ikke den ”automatiske” sammenhæng, som begrebet påstår. Tværtimod er der tale om sandsynligheder for en risiko.
- Viser en sammenhæng, der ikke nødvendigvis findes (børns problemer kan være uafhængige af opvækstvilkår).
- Virker determinerende (”det ligger i kortene”, ”som far så søn” osv.), så man kan ikke ændre på det.
- Virker stigmatiserende/internaliserende (børn får samme problemer som forældrene, da det forventes af dem. Forklaringen på egne problemer findes i forældrenes problemer).
Kritik
 af begrebet
Statistisk
 sammenhæng. Sandsynligheden for en risiko. 
Sammenhæng mellem
 far eller mor ramt af mindst et problem, og at 
den unge er ramt af
 mindst et problem (unge i 1966-årgang) 
| 
Ung
   ramt af min. 1 problem | 
Ung
   ikke ramt af problemer | 
Unge
   i alt | |
| 
Enten far eller
   mor ramt af min. 1 problem | 
1203 (29,7%) 
7,6% | 
14651 (18,2%) 
92,4% | 
15854 (18,7%) 
100% | 
| 
Hverken far eller
   mor ramt af problemer | 
2851 (70,3%) 
4,1% | 
66060 (81,8%) 
95,9% | 
68911 (81,3%) 
100% | 
| 
Unge i alt | 
4054 (100%) 
4,8% | 
80711 (100%) 
95,2% | 
84765 (100%) 
100% | 
Uddannelsesniveau.
Sammenhænge.
| 
Barnets | 
Uddan- | 
-nelses- | 
niveau | |||
| 
ufaglært | 
faglært | 
KVU | 
MVU | 
LVU | 
ialt | |
| 
populationsandel | 
32,3% | 
41,7% | 
8,3% | 
11,3% | 
6,4% | 
100% | 
| 
ufaglært | 
40,4% | 
42,8% | 
6,6% | 
7,3% | 
2,9% | 
100% | 
| 
faglært | 
27,0% | 
46,8% | 
9,0% | 
11,9% | 
5,3% | 
100% | 
| 
KVU | 
22,1% | 
37,2% | 
12,0% | 
18,9% | 
9,9% | 
100% | 
| 
MVU | 
19,7% | 
23,9% | 
12,7% | 
24,6% | 
19,2% | 
100% | 
| 
LVU | 
18,2% | 
13,3% | 
8,1% | 
23,7% | 
36,7% | 
100% | 
Tre forskellige
 betydninger af begrebet ”social arv”
| 
Chanceulighed
   mht. at opnå uddannelse | 
Risikofaktorer
   i barndommen | 
Social
   arv i Jonsons forstand | |
| 
Fænomen der skal
   forklares | 
Ulighed i
   uddannelsesniveau og socioøkonomisk position. | 
Sociale problemer
   hos børn, unge og voksne. | 
Børns negative
   udviklingsforløb. Børns gentagelse af deres forældres negative udvikling. | 
| 
Årsagsfaktorer | 
Samfundsstrukturelle
   træk: klasse- og uddannelsesforskelle i samfundet. Skole og
   uddannelsessystemets struktur. | 
Risikofaktorer på
   forskellige niveauer og på forskellige arenaer (hjem, venner, skole,
   arbejdsmarked). | 
Sociale
   problemer. Forældrenes traumatiske oplevelser i deres egen barndom. | 
| 
Relevant
   teori/teoretisk fundering | 
Bourdieus teori. | 
Ingen. | 
Hovedsagligt
   udviklingspsykologisk teori. | 
Kritik
Social arv som
 begreb kan være misvisende da det:



 
Ingen kommentarer:
Send en kommentar