mandag den 16. december 2013

Globalisering

I dag har læreren gennemgået de resterende powerpoint slides fra sidste gang, og derefter var der gruppearbejde resten af dagen.

Gruppearbejde mandag d. 16.12.13 Gruppe 6

Danmark som småstat:

·        Forklar Danmarks deltagelse i Irak-krigen ud fra hhv. systemplanet, statsplanet og beslutningstagerplanet. Se figur 4.2 side 203 i Hans Branner ”Det ny Europa”.

Danmarks deltagelse i Irak-krigen ud fra de 3 planer

Systemplanet: Opretholde det gode forhold til USA
                                                     EU: DK, Italien, Spanien og Storbritannien

Statsplanet: Opretholde et godt forhold til USA og EU
                                                     DK interesseret i olie?
                                                     Indflydelse på global politik – kontakt til USA

Beslutningstagerplanet: Opretholde forholdet til USA – vise
støtte
Oppositionen stemte dog imod à ikke enighed i DK
Ny regering à nu er ”oppositionen” kommet til magten

·        Drøf kort i gruppen den danske småstatstradition. Se figur 4.4 i Hans Branner ”Det ny Europa”, side 206

DK afgiver suverænitet for at øge indflydelse i fx EU, men mindre hensyn til småstater ved lovgivning. Småstater får magt gennem mandatfordelingen.

Determinisme:
Tilpasning til stormagter, ikke provokation à skabe og opretholde et godt forhold til fx USA og Storbritannien. Handel med Kina.
Vigtigt med stærke allierede.

Indadvendthed, ”kulturelt forsvar” à True dat. Vi er meget bange for at slippe traditionerne, alligevel ikke bange for at kopiere andre vestlige lande.
EU: de danske forbehold (økonomisk, militært, retlige og indre anliggender og det unionsstatsborgerskab)

Afkald på brug af militære midler à Vi må ikke gå i krig uden FN-mandat, dog vælger DK at støtte USA alligevel

Internationalisme:
International retsorden, aktiv FN-politik, idépolitik à Stærkere end da vi var suveræne. Tilpasning.

Samarbejde med andre småstater à vi samarbejder mere med supermagter, for at få indflydelse, og opretholde gode relationer, så vi er sikre på hjælp i fx krig.
Island, Letland

Kamp for afspænding, nedrustning à vi vil af med spændingerne – efter kolde krig. Få gang i noget samarbejde med både Rusland og USA (og Kina osv.)

·        Diskuter dernæst med inddragelse af avisartiklerne ”Hvordan skal Danmark føre værdipolitik i en ny verden” og ”Ledende artikel. Småstat” om de sidste 10 år dansk udenrigspolitik har ændret på vilkårene for den danske småstatstradition. Se figur 4.4 side 208 i Branner ”Det ny Europa”. (se begrebet ”internationalisme” i sammenhæng med begrebet ”aktivisme”)
Læs evt. undervisningsmaterialet (se nedenstående link) først.

Er DK stadig en småstat? Underlagt forhold, som styrer verden

Jyllandsposten: Vi skal nok ikke stikke hovedet frem mere à tilbage til småstat helt og holdent.

Politiken: vi skal føre blødere aktivisme end tidligere hård udenrigspolitik (00’erne).

DK værdikrigere – kan man gøre det med anvendelse af hård magt? Kan man tvinge demokrati?

Men er vi ikke forpligtiget på at anvende militær til at sikre civilbefolkningen?

DK støttede op om Irak-krigen og USA før FN-godkendelse.

DK er tvunget til at støtte ligesindede stater pga. militær svaghed. Kan ikke gå enegang – i hvert fald ikke forrest.

EU-forbeholdet (militært) à DK med USA à DK indgår ikke i fælles sikkerhedspolitik i EU

Internationalisme: vil gerne gøre noget, men med nogle andre – fx USA i Irak, men FN i Afghanistan


Udenrigspolitik efter 11.9.2001
Korte afsnit, med fornuftige og enkle forklaringer. Måske der mangler lidt info?
Godt til hurtig indsigt – måske kan man bruge det til at starte gruppearbejde og viderearbejde med.

Samarbejde eller modstand
Godt oplæg til hvordan man kan arbejde med dansk udenrigspolitik.
Godt med historisk indsigt, men mangler konkret og relevant opsamling

Grundlag for krig – moral og ret
Oplæg til gruppearbejde om DK’s deltagelse i krigene i Irak og Afghanistan.
Godt oplæg til arbejde med krig.
Gode diskussionsspørgsmål à Det lægger op til rollespil.
Gode muligheder for undervisning.


·        Fremlæg jeres arbejde for opponentgruppe og byt roller efter endt fremlæggelse.

Globalisering:

·        Diskuter om globaliseringen ændrer grundlæggende ved det internationale samfunds struktur, med suveræne stater, der kan føre selvstændig politik. Inddrag figur 4.4. i Hans Branner ”Global politik. Globalisering”, side 161.

Ja – globalisering à kigger mod andre lande, enten via sammenligning eller frastødning. Staternes suverænitet formindskes, da landene vil ligne hinanden mere

Der er mere mulighed for kommunikation blandt landene

Globalistisk synspunkt
Globalisering vil ændre det grundlæggende

Staternes suverænitet mindsket, interdependens: gensidig afhængighed – opstår fordi ens relationer er tæt sammenvævet, man er nødt til at være fælles om noget.
Hvorfor kan der ikke komme krig mellem USA og Kina? USA skylder kineserne SÅ mange penge, at kineserne ikke har råd til at gå i krig à de ville miste penge => INTERDEPENDENS.

Vi er afhængige af Asien laver billig teknologi – de er afhængige af at vi køber det => INTERDEPENDENS.

Optimister: Suverænitet mindsket => globalisering er godt
                                Nyt globalt netværk => fedt

Pessimister: Suverænitet mindsket => globalisering er skidt
                                De rige lande udbytter de fattige lande
                                Nyt globalt netværk => problemerne vil stadig
være der

Skeptisk synspunkt
Internationalister => høj grad af samhandel

Konservative, upolitiske

Staternes suverænitet ikke mindsket

Ikke nyt, vil ikke forandre noget – ingen grundlæggende ændring, nationalstater stadig i centrum og stærke, muligvis behov for fællesskaber, men ikke ændringer à realisme => stater vigtigste aktør

·        Kom med bud på, hvordan der kan arbejdes med globalisering i en skoleklasse. Hent inspiration her:
Tag evt. udgangspunkt i, hvor eleverne møder globalisering i deres dagligdag.

·        Eleverne skal gennem undervisningen gives mulighed for at se og kunne redegøre for forskellige holdninger til globalisering samt kunne vurdere og diskutere, hvordan globalisering påvirker Danmark (evt. med et særligt fokuspunkt).

Hvordan kan man arbejde med globalisering i en skoleklasse?
Øvelse: hændelse mht. globalisering, og give eleverne roller – skeptikere og globalister (pessimister og optimister) à rollespil

Internet ”pennevenner” fra fx USA eller Kina

Lave en brainstorm på klassen med stikord fra globalisering – associationsøvelse => til at finde ud af hvad de allerede ved om globalisering, og hvor der er videnshuller

Gruppearbejde med fremlæggelser à lande eller emner

Tekster og spørgsmål

Quiz / tests

Hvor møder eleverne globalisering i deres dagligdag?
Chat på nettet, spil

Dagligvareting, som ikke stammer fra DK fx Coca Cola, biler

Undervisningsplan, ”Globalisering”, 9. klasse


Læringsforudsætninger
Mål
Rammefaktorer
Indhold
Læreprocesser
Vurdering
Emne
Globalisering
 Give eleverne en forståelse for globalisering

Trinmål for 9. klasse: ”Økonomi, Produktion, arbejde og forbrug”
Tekster og artikler

Spørgsmål

Smartboard

Chatside med mulighed for at finde penneven
Indledende arbejde på klassen – dette bruges til valg af emner til gruppearbejdet

Individuelt arbejde med tekster og spørgsmål

Gruppearbejde med rollespil
Klassearbejde
Individuelt arbejde
Gruppearbejde - rollespil
Har eleverne lært materialet?
Har de fået en forståelse for emnet?


Lektionsplan 4 uger

Opvarmning
Hovedindhold
Evaluering
Lektier
Lektion 1 + 2
Associationsøvelse – brainstorm på klassen
”Globalisering” – hvad tænker/ved i?
Tekster og spørgsmål om globalisering
Skeptikere og globalister (RESTEN ER LEKTIER)
Opsamling på dagens arbejde

Eleverne skal hver have en penneven på internettet fra et engelsktalende land (USA, UK eller Australien).

Lektion 3 + 4
Genopfriskning - ”Hvad lavede vi sidste gang?”

Spørgsmål til dagens lektie
Inddeling i grupper på henholdsvis ”skeptikere”, ”Globalister (optimister)” og ”Globalister (pessimister)”
Opsamling – hvor langt er I nået?
Skal have læst og sat sig ind i figur 4.4 i ”Globalisering” af H. Branner
+
Evt. resten af teksterne og spørgsmål fra sidste gang
Lektion 5 + 6
Genopfriskning - ”Hvad lavede vi sidste gang?”
Rollespil
Opsamling på rollespillet
Vær klar til fremlæggelse!
Lektion 7 + 8
Genopfriskning - ”Hvad lavede vi sidste gang?”
Test og quiz om emnet, opsamling på forløbet
Associationsøvelse – brainstorm på klassen
”Globalisering” – hvad tænker/ved i?
Gør dig nogle overvejelser omkring forløbet, læs gerne op på teksterne

Viderearbejde: opsamling løbende på pennevennearbejdet, også efter jul.

Overvejelser:
Hvorfor har vi valgt at gøre det på denne måde?
Vigtigt at eleverne får noget teori og basisviden (tekst + spørgsmål) og en forståelse for teori samt bindeled mellem teori og praksis (rollespil + penneven).

·        Resultatet at jeres arbejde lægges på Fronter i mappen ”Gruppearbejde d. 16.12.” (husk navne på gruppe-medlemmer) og fremlægges kort for holdet mandag d. 6.1.14


Supplerende didaktisk materiale:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar