Gruppearbejde
mandag d. 16.12.13 Gruppe 6
Danmark
som småstat:
·
Forklar Danmarks deltagelse i Irak-krigen ud fra hhv. systemplanet,
statsplanet og beslutningstagerplanet. Se figur 4.2 side 203 i Hans Branner
”Det ny Europa”.
Danmarks deltagelse i Irak-krigen ud fra de 3 planer
Systemplanet: Opretholde det
gode forhold til USA
EU: DK, Italien,
Spanien og Storbritannien
Statsplanet: Opretholde et
godt forhold til USA og EU
DK interesseret i
olie?
Indflydelse
på global politik – kontakt til USA
Beslutningstagerplanet: Opretholde
forholdet til USA – vise
støtte
Oppositionen
stemte dog imod à ikke enighed i DK
Ny
regering à nu er ”oppositionen” kommet til
magten
·
Drøf kort i gruppen den danske småstatstradition. Se figur 4.4 i Hans
Branner ”Det ny Europa”, side 206
DK afgiver suverænitet for at øge
indflydelse i fx EU, men mindre hensyn til småstater ved lovgivning. Småstater
får magt gennem mandatfordelingen.
Determinisme:
Tilpasning
til stormagter, ikke provokation à skabe og
opretholde et godt forhold til fx USA og Storbritannien. Handel med Kina.
Vigtigt med stærke allierede.
Indadvendthed,
”kulturelt forsvar” à True dat. Vi er
meget bange for at slippe traditionerne, alligevel ikke bange for at kopiere
andre vestlige lande.
EU: de danske forbehold (økonomisk,
militært, retlige og indre anliggender og det unionsstatsborgerskab)
Afkald
på brug af militære midler à Vi må ikke gå i
krig uden FN-mandat, dog vælger DK at støtte USA alligevel
Internationalisme:
International
retsorden, aktiv FN-politik, idépolitik à Stærkere end da
vi var suveræne. Tilpasning.
Samarbejde
med andre småstater à vi samarbejder
mere med supermagter, for at få indflydelse, og opretholde gode relationer, så
vi er sikre på hjælp i fx krig.
Island, Letland
Kamp
for afspænding, nedrustning à vi vil af med
spændingerne – efter kolde krig. Få gang i noget samarbejde med både Rusland og
USA (og Kina osv.)
·
Diskuter dernæst med inddragelse af avisartiklerne ”Hvordan skal
Danmark føre værdipolitik i en ny verden” og ”Ledende artikel. Småstat” om de
sidste 10 år dansk udenrigspolitik har ændret på vilkårene for den danske
småstatstradition. Se figur 4.4 side 208 i Branner ”Det ny Europa”. (se
begrebet ”internationalisme” i sammenhæng med begrebet ”aktivisme”)
Læs evt. undervisningsmaterialet (se nedenstående
link) først.
Er DK stadig en småstat? Underlagt
forhold, som styrer verden
Jyllandsposten: Vi skal nok ikke
stikke hovedet frem mere à tilbage til
småstat helt og holdent.
Politiken: vi skal føre
blødere aktivisme end tidligere hård udenrigspolitik (00’erne).
DK værdikrigere – kan man gøre det med
anvendelse af hård magt? Kan man tvinge demokrati?
Men er vi ikke forpligtiget på at anvende
militær til at sikre civilbefolkningen?
DK støttede op om Irak-krigen og USA før
FN-godkendelse.
DK er tvunget til at støtte ligesindede
stater pga. militær svaghed. Kan ikke gå enegang – i hvert fald ikke forrest.
EU-forbeholdet (militært) à DK med USA à DK indgår ikke i
fælles sikkerhedspolitik i EU
Internationalisme: vil gerne gøre noget,
men med nogle andre – fx USA i Irak, men FN i Afghanistan
·
Vurder om og hvordan UV-materialet (se links) vil kunne bruges i
skoleklassens arbejde med dansk udenrigspolitik. http://www.historiefaget.dk/emner/danmark-og-det-internationale-samfund/udenrigspolitik-efter-1192001/ & http://www.historiefaget.dk/emner/danmark-og-det-internationale-samfund/udenrigspolitik-efter-1192001/samarbejde-eller-modstand/ & http://www.historiefaget.dk/emner/danmark-og-det-internationale-samfund/udenrigspolitik-efter-1192001/grundlag-for-krig-moral-og-ret/
Udenrigspolitik
efter 11.9.2001
Korte afsnit, med fornuftige og enkle
forklaringer. Måske der mangler lidt info?
Godt til hurtig indsigt – måske kan man
bruge det til at starte gruppearbejde og viderearbejde med.
Samarbejde
eller modstand
Godt oplæg til hvordan man kan arbejde med
dansk udenrigspolitik.
Godt med historisk indsigt, men mangler
konkret og relevant opsamling
Grundlag
for krig – moral og ret
Oplæg til gruppearbejde om DK’s deltagelse
i krigene i Irak og Afghanistan.
Godt oplæg til arbejde med krig.
Gode diskussionsspørgsmål à Det lægger op til rollespil.
Gode muligheder for undervisning.
·
Fremlæg jeres arbejde for opponentgruppe og byt roller efter endt
fremlæggelse.
Globalisering:
·
Diskuter om globaliseringen ændrer grundlæggende ved det internationale
samfunds struktur, med suveræne stater, der kan føre selvstændig politik.
Inddrag figur 4.4. i Hans Branner ”Global politik. Globalisering”, side 161.
Ja – globalisering à kigger mod andre
lande, enten via sammenligning eller frastødning. Staternes suverænitet
formindskes, da landene vil ligne hinanden mere
Der er mere mulighed for kommunikation blandt landene
Globalistisk
synspunkt
Globalisering vil ændre det grundlæggende
Staternes suverænitet mindsket, interdependens: gensidig
afhængighed – opstår fordi ens relationer er tæt sammenvævet, man er nødt til at være fælles om noget.
Hvorfor kan der ikke komme krig mellem USA og Kina? USA
skylder kineserne SÅ mange penge, at kineserne ikke har råd til at gå i krig à de ville miste penge => INTERDEPENDENS.
Vi er afhængige af Asien laver billig teknologi – de er
afhængige af at vi køber det => INTERDEPENDENS.
Optimister: Suverænitet
mindsket => globalisering er godt
Nyt globalt
netværk => fedt
Pessimister: Suverænitet
mindsket => globalisering er skidt
De rige lande
udbytter de fattige lande
Nyt
globalt netværk => problemerne vil stadig
være der
Skeptisk synspunkt
Internationalister => høj grad af samhandel
Konservative, upolitiske
Staternes suverænitet ikke mindsket
Ikke nyt, vil ikke forandre noget – ingen grundlæggende
ændring, nationalstater stadig i centrum og stærke, muligvis behov for fællesskaber,
men ikke ændringer à realisme =>
stater vigtigste aktør
·
Kom med bud på, hvordan der kan arbejdes med globalisering i en
skoleklasse. Hent inspiration her:
Tag evt. udgangspunkt i, hvor eleverne møder globalisering i deres
dagligdag.
·
Eleverne skal gennem undervisningen gives mulighed for at se og kunne redegøre
for forskellige holdninger til globalisering samt kunne vurdere og diskutere,
hvordan globalisering påvirker Danmark (evt. med et særligt fokuspunkt).
Hvordan kan man
arbejde med globalisering i en skoleklasse?
Øvelse: hændelse mht. globalisering, og give eleverne roller
– skeptikere og globalister (pessimister og optimister) à rollespil
Internet ”pennevenner” fra fx USA eller Kina
Lave en brainstorm på klassen med stikord fra globalisering –
associationsøvelse => til at finde ud af hvad de allerede ved om
globalisering, og hvor der er videnshuller
Gruppearbejde med fremlæggelser à lande eller emner
Tekster og spørgsmål
Quiz / tests
Hvor møder
eleverne globalisering i deres dagligdag?
Chat på nettet, spil
Dagligvareting, som ikke stammer fra DK fx Coca Cola, biler
Undervisningsplan, ”Globalisering”, 9. klasse
|
Læringsforudsætninger
|
Mål
|
Rammefaktorer
|
Indhold
|
Læreprocesser
|
Vurdering
|
Emne
|
Globalisering
|
Give eleverne en forståelse for
globalisering
Trinmål for 9. klasse: ”Økonomi, Produktion, arbejde og forbrug”
|
Tekster og artikler
Spørgsmål
Smartboard
Chatside med mulighed for at finde penneven
|
Indledende arbejde på klassen – dette
bruges til valg af emner til gruppearbejdet
Individuelt arbejde med tekster og
spørgsmål
Gruppearbejde med rollespil
|
Klassearbejde
Individuelt arbejde
Gruppearbejde - rollespil
|
Har eleverne lært materialet?
Har de fået en forståelse for emnet?
|
Lektionsplan 4 uger
|
Opvarmning
|
Hovedindhold
|
Evaluering
|
Lektier
|
Lektion 1 + 2
|
Associationsøvelse – brainstorm på klassen
”Globalisering” – hvad tænker/ved i?
|
Tekster og spørgsmål om globalisering
Skeptikere og globalister (RESTEN ER LEKTIER)
|
Opsamling på dagens arbejde
Eleverne skal hver have en penneven på internettet
fra et engelsktalende land (USA, UK eller Australien).
|
|
Lektion 3 + 4
|
Genopfriskning - ”Hvad lavede vi sidste
gang?”
Spørgsmål til dagens lektie
|
Inddeling i grupper på henholdsvis
”skeptikere”, ”Globalister (optimister)” og ”Globalister (pessimister)”
|
Opsamling – hvor langt er I nået?
|
Skal have læst og sat sig ind i figur 4.4 i
”Globalisering” af H. Branner
+
Evt. resten af teksterne og spørgsmål fra
sidste gang
|
Lektion 5 + 6
|
Genopfriskning - ”Hvad lavede vi sidste
gang?”
|
Rollespil
|
Opsamling på rollespillet
|
Vær klar til fremlæggelse!
|
Lektion 7 + 8
|
Genopfriskning - ”Hvad lavede vi sidste
gang?”
|
Test og quiz om emnet, opsamling på
forløbet
|
Associationsøvelse – brainstorm på klassen
”Globalisering” – hvad tænker/ved i?
|
Gør dig nogle overvejelser omkring forløbet,
læs gerne op på teksterne
|
Viderearbejde: opsamling løbende på pennevennearbejdet, også efter
jul.
Overvejelser:
Hvorfor har vi valgt at gøre det på denne måde?
Vigtigt
at eleverne får noget teori og basisviden (tekst + spørgsmål) og en forståelse for
teori samt bindeled mellem teori og praksis (rollespil + penneven).
·
Resultatet at jeres arbejde lægges på Fronter i mappen ”Gruppearbejde
d. 16.12.” (husk navne på gruppe-medlemmer) og fremlægges kort for holdet
mandag d. 6.1.14
Supplerende
didaktisk materiale:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar