mandag den 4. november 2013

Fredag d. 1/11-13

I dag skal vi have klassens tid fra kl. 8:00-8:45, derefter har vi forberedelsestid fra kl. 8:45-13:15 (og evalueringsmøde med engelsklæreren fra 11:30-12:30), og til sidst engelsk i den ene klasse fra kl. 13:15-15:00, hvor vi selv skal stå for undervisningen.I forberedelsestiden var vi så heldige at få lov at observere en elev fremlægge på engelsk foran praktiklæreren.

Klassens tid fra 8.00 - 8.45.
  • Dagen starter ret roligt, læreren  fortæller hvad de skal snakke om, og spørger eleverne om der er flere ting, de  gerne vil tage op.
  • Der er en rolig stemning i klassen - eleverne er stille og lytter til hinanden - de kan vist godt lide denne lektion.
  • Efter 30-40 minutter er det sværere for eleverne at holde sig i ro, og der er småsnak blandt dem.
  • Læreren bevarer roen, og fortsætter med at lytte til eleverne (de er i i gang med, en efter en, at fortælle om efterårsferien og praktikken), men hun går rundt blandt eleverne, for at holde dem i ro, og dette virker, så længe hun står ved de larmende elever.
  • Eleverne virker dog oprigtigt interesseret i hinandens oplevelser, og det virker som om, der er en generel respekt for klassens tid. 

Evalueringsmøde 11.30 - 12.30
Dagsorden:
Undervisningsforløb 1
Vi blev enige om at starte med opvarmningen (navneleg) og derefter fortælle planen til klassen (“lige om lidt skal vi deles ind i grupper…” og de skal så bruge 50 minutter til at forberede deres emne (fem forskellige), og herefter fremlægge. Der vil være iPads til rådighed, MEN hvis den sidste gruppe ikke når at fremlægge, skal de på mandag, hvor der ikke er iPads. Derfor skal de huske at printe ud.)
De skal så trække et nummer fra kassen, og bliver så delt på det emne, med det tilsvarende nummer.

Læreren: synes det lyder godt.

Mere undervisning - sekvenser -> CL?
Helt klart en mulighed, måske 30 minutter eller lignende.
Muligvis dobble circle i klassen, hvor de skal diskutere i planlagt tid om et planlagt emne.
Mere planlægning  næste uge.

Blogs?
Super idé. Vi kan bruge en lektion på at oprette blogs, og herefter bruge vores forberedelsestid på at gennemgå dem, og eventuelt tage eleverne ud fra klassen senere, for at fortælle observationer om deres indlæg, fx grammatik.
Mål: Grammatik og skriftlighed

Forældrekontakt - skolehjemsamtaler/forældremøder
Vi kan lave et opslag på forældreintra, med billeder og skrive hvem vi er, hvorfor vi er her, hvad vi skal osv.
Læreren vil finde ud af, om vi kan deltage i nogle skole/hjem samtaler og forældremøder.

Tavleundervisning
Det kan vi sagtens finde ud af, muligvis gå ind og overtage noget af lærerens planlagte undervisning?

Evt.
Læreren er fraværende fra 19.-27. november, men der vil være en anden lærer til stede. Der vil være mulighed for både observation og undervisning i denne periode.


Prøveeksamen ca. 10 min.
  • Husk at kigge - ikke kun skrive
  • Kropssprog => nikke, smile, se interesseret ud osv.
  • Anerkendelse
  • Stille spørgsmål efter
  • Evaluering: Sprog, grammatik, positiv fokus, konstruktiv feedback (Karaktermæssigt: hvad og hvorfor)

Engelsk fra 13.15 - 15.00.

  • Starter med navneleg - kort opvarmningsøvelse.
  • Eleverne trækker et nr hver fra skålen. Det nr de trækker passer til et emne. Obama election (1). Hurricane Katrina (2). Martin Luther King (3). 9/11 (4). Dolly the Sheep (5). 50 min til at besvare de spørgsmål vi har lavet til hvert emne. Afslutter med kort fremlæggelse.
  • Vi skal huske at fortælle omkring iPads.

Evaluering på undervisning
Jeg synes undervisningen gik ganske fint. Vi var opmærksomme på de fem grupper, og gik rundt og hjalp dem, hvis der var behov. Vi satte os også ned hos de forskellige grupper, og spurgte ind til emnet, da vi følte ingen havde rigtigt brug for hjælp.
En af grupperne (9/11) fortalte, at klassen allerede havde gennemgået emnet, og derfor sagde en af praktikanterne, at de kunne se opgaven mere frit, og lave en anderledes fremlæggelse.
Selve fremlæggelserne gik også rigtig godt, og alle grupper fik svaret fint på vores spørgsmål. De var også klar på spørgsmål til emnet, efter fremlæggelsen, hvilket viser en bred viden og en god forberedelse.
Da 9/11 gruppen skulle fremlægge, valgte de at gøre det som et debatprogram, i roller. Dette fungerede også rigtig fint, og de formåede endda at svare på spørgsmål i rollerne.
Dog måtte jeg afbryde på et tidspunkt, for at stille spørgsmål til gruppen, uden for rollerne, så vi også fik deres egen mening.
Den sidste fremlæggelse (Dolly) måtte udsættes til mandag.
Alt i alt synes jeg det gik rigtig godt.
 
 To elever turde ikke gå med deres gruppe op og fremlægge - hvordan håndterer man det i fremtiden? 
Jeg synes ikke man kan “presse dem” på nogen måde, men eventuelt foreslå småting som bare at stå deroppe sammen med gruppen, eller eventuelt præsentere
navnene på gruppen?

Under spørgsmålene supplerede vi hinanden rigtig godt, og hvis en af os havde svært ved at formulere spørgsmålet på en måde, så eleverne forstod det, trådte en anden af os ind, og hjalp. 

Dagen i dag er gået rigtig godt - det var super fedt at stå for undervisningen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar