fredag den 1. november 2013

Torsdag 31/10-13

Matematik kl. 8:00-9:30
  • I dag skulle klassen lave færdighedsregning fra 8:05-9:05, hvilket betyder der skulle være arbejdsro i klassen, da denne opgave er selvstændig og uden hjælpemidler.

  • Læreren formåede at få ro rimelig hurtigt, og i den første halve time, var der fin ro. 

  • Efterhånden som nogle elever blev færdige, var der mere uro i klassen, men de blev sendt udenfor lokalet, for at arbejde med statistik.

  • Jeg erfarede, at så længe man holdt øje med de elever, som ellers støjer meget, og stod i nærheden, var de stille og forstyrrede ikke de andre elever.

  • Efter færdighedsregningen var motivationen dog i bund, og der blev ikke lavet mange opgaver. Jeg sad med nogle piger og hjalp med en enkelt opgave, men de var mere fokuserede på, at de snart havde frikvarter. 

  • Læreren gik rundt og hjalp de elever, som gerne ville lave noget
      
    Forberedelsestid 10:00-14:10
  • Først rettede vi færdighedsregningerne, og gav karakter. Dette var interessant, da vi ikke havde prøvet det før. Niveauet overraskede os dog, da det var lavere end forventet. Men nu har vi en forståelse af det, og ved hvad vi skal arbejde med.

  • Vi snakkede om, at lave nogle arbejdsstationer i næste uge, for at eleverne kan arbejde med de matematikopgaver, som de synes er svære. 

  • Vi snakkede med engelsklæreren, og hun læste vores forberedelse i gennem. Hun godkendte det, og vi aftalte at vi skal undervise i den ene klasse fredag, og i den anden klasse mandag. Desuden aftalte vi et vejledningsmøde med hende, fredag i frokostpausen. 

  • Da vores engelsk forberedelse var godkendt, fik vi kopieret til begge klasser, så vi er klar til henholdsvis fredag og mandag. 

  • Idé: sætte eleverne til at lave deres egne blogs  i engelsk, hvor de skal skrive om et emne de interesserer sig for, men alt skal være på engelsk?


Observation/relation: Vi så en grædende pige løbe ud, mens hendes veninde løb efter hende for at trøste. Vi kunne svagt genkende hende fra en af vores klasser, men kunne ikke huske hende godt nok (ikke engang hendes navn). Vi skyndte os at sige det til vores praktiklærer, da vi ikke følte vi havde en god nok relation, til at kunne snakke med eleven. Praktiklæreren ville tage det op med eleven senere på dagen.


Engelsk kl. 14:10-15:00
  • Læreren starter med at spørge eleverne omkring stolene - mangler de hjul eller ryglæn, knirker de osv., da aftalen med pedellen er, at de så kan få dem repareret.

  • Eleverne snakker indbyrdes, og er meget højlydte, mens de tjekker deres stole. 

  • Læreren fortæller hvad de skal - de skal læse om titanic, og lave opgaver til teksten, mens hun hører de sidste fremlæggelser (fra sidste gang). 

  • Læreren skriver op på tavlen, hvad de skal lave. 

  • Der er ret meget bøvl med at få eleverne i gang med dagens opgaver, men læreren går rundt til de forskellige elever, og forklarer.

  • RELATIONER: Læreren har gode relationer med eleverne, og kan sagtens lave sjov, men kan også fortælle dem (bestemt) når de skal lave noget. eksempel: “Jeg vil gerne have du går i gang, inden jeg forlader lokalet”.

  • Resten af timen sad de og arbejdede, og vi gik rundt og hjalp.

  • Jeg brugte meget tid ved et bord med tre drenge, som havde rigtig svært ved at koncentrere sig, og jeg måtte “være efter dem” konstant, for at få dem til at arbejde. Det var en interessant oplevelse, og jeg lærte lidt om, hvordan jeg kan håndtere umotiverede elever. Der skal dog skabes mere gensidig respekt.


Praktikevaluering kl. 15:00-16:00
Dagsorden
Uddannelsesplan og mål
1. Periode
Mere forældrekontrakt
Lave en præsentation på forældreintra
  • Hvem er vi?
  • Hvorfor?
  • Hvad skal vi arbejde med?

3. Årgang praktik
Skrive og læse vanskeligheder

4. Årgang praktik
Elevernes skrive og læse kompetencer
4 uger uden opsyn

Hvordan forløber praktikken, indtil nu?


EVT.
Eksamen i praktik
Vi får det meste af vide på mandag.

Vi fik af vide hvem vores eksaminator fra skolen ville blive.

Tak for i dag
  •  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar