fredag den 8. november 2013

Fredag d. 8/11-13

I dag skal vi have klassens tid fra kl. 8:00-8:45, forberedelsestid fra kl. 8:45-13:15 og engelsk fra kl. 13:15-15:00. Planen er at evaluere på vores undervisning og forberede mere undervisning, til resten af praktikken.

Klassens tid 8.00 - 8.45.
I klassens tid starter læreren med at spørge hvad de skal snakke om i dag, og eleverne ville først snakke om nissevenner.
Punkterne for i dag var:
    - Nissevenner
    De satte nogle regler op for hvordan det skal foregår:
    Minimum 1 gave/uge
    Minimum 20kr. / maximum 50kr.
    Man må ikke afsløre hvem der er hvis’ nisseven.
   
    - Trivsel
    Læreren spurgte de forskellige elever om hvordan det gik, men eleverne var ikke
specielt snaksalige - de svarede med “det går fint” så læreren var nødsaget til at spørge direkte ind til forskellige ting.
Jeg observerede et par elever, som nogle elever, som måske virkede til at der var nogle ting der ikke var helt “fine” men de ville ikke snakke om det i klassen.


    - Brug af klassekassens penge til noget fest
    Vi nåede ikke dette punkt, men ideen var at bruge pengene på enten klassefest
eller fløjfest. 


Historie fra kl. 8:45-9:30
Vi fik lov til at observere på en historietime (læreren var vores praktiklærer i engelsk).
Eleverne i denne klasse var meget fokuserede, og allerede da vi trådte ind i lokalet, var de i gang med at finde deres pladser. Læreren spurgte om de kunne huske hvad de skulle have om - og de var ivrige efter at fortælle (anden verdenskrig).
Læreren bad dem om at nævne vigtige personer, og der kom rigtig mange gode bud, og vi (praktikanterne) var faktisk lidt overraskede over, hvor mange navne de kendte.
Så spurgte læreren om de helst ville arbejde i grupper og lave fremlæggelser, eller tavleundervisning.
Eleverne ville gerne arbejde i grupper og de fik lov til selv at finde grupperne.
De gik straks i gang med at finde ud af hvilke personer de ville undersøge.
Vi gik rundt og hørte et par grupper omkring historietimerne og omkring hvad de synes om at fremlægge osv. Eleverne var meget positive og de fleste kunne godt lide denne måde at arbejde på.


Alt i alt virker eleverne i denne klasse som om, de godt kan lide undervisningen, og at være fagligt aktive. Det var spændende at opleve en historietime. :)


Forberedelsestid fra kl. 9:30-13:15
Vi skal arbejde med vores noter og vores blog.
Derefter skal vi snakke om undervisningen på mandag, og eventuelt begynde at forberede undervisning til resten af praktikken - snakke ideer og få skrevet noget ned.
Hvis vi har mere tid, kan vi arbejde på synopsen. 

  • Hvis emnet bliver Irland, overvejer vi at dele eleverne op i grupper af to - hvor de skal fortælle en historie ved brug af forskellige seværdigheder i Irland. De skal både snakke og selvfølgelig skrive på engelsk - ideen er at opgaven skal afleveres og bedømmes.
  • Der er en by i Irland der hedder Limerick og man mener at digte formen limerick stammer derfra. Overvejer om eleverne bør slutte af med at lave en limerick selv.

  • There was a young rustic named Mallory,
    who drew but a very small salary.
    When he went to the show,
    his purse made him go
    to a seat in the uppermost gallery

  • There was an Old Man of Nantucket
Who kept all his cash in a bucket.
His daughter, called Nan,
Ran away with a man,
And as for the bucket, Nantucket

  • There once was a man from Peru
Who had a lot of growing up to do,
He’d ring a doorbell,
then run like hell,
Until the owner shot him with a .22.

  • “Seværdigheder/oplevelser” i Irland : St. Patricks day, Hurling, Oscar Wilde, Swansea, Emerald Isle, Church of Ireland, Ring of Kerry, Cliffs of Moher,The Irish National Stud, River Shannon, NewGrange,  Blarney Castle, Dingle Peninsula, Kylemore Abbey, Dunluce Castle, Mussenden Temple, Giant´s Causeway,
  • Ide - vi praktikanter laver tavleundervisning i ca en halv time hvor vi fortæller om Irland - politik, religion osv. Efter dette laver eleverne en historie hver, hvor de lader som om de besøger en seværdighed. Historien skal afleveres på mail, fylde 2 sider hvoraf min 1 af siderne skal være skrift, resten kan være billeder. Den skal være præsentabel da den skal ende i en bog med alles historier + vores info om Irland.
  • Plan (undersøg i weekenden eller mandag): Historien som tidslinie. Politik (u2) + sjove facts. Religion (bloody sunday) + tørre facts


Engelsk fra kl. 13:15-15:00

I engelsk skulle eleverne arbejde videre med et digt og en tegning, de var gået i gang med i sidste engelsktime. Når de var færdige skulle de lave opgaver fra bogen.
Vi gik rundt og spurgte lidt ind til deres arbejde, men der var ingen, som havde brug for hjælp og vi forstyrrede mere end vi hjalp.
Vi satte os og snakkede med læreren om forløbet på mandag - hvor vi skal undervise i 4 lektioner i træk, men i de to forskellige engelskklasser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar